Vezano uz -->
Online knjige
Mediji, propaganda i sistem
» 1.
» 2.
» 3.
» 4.
» 5.
» 6.
» 7.
» 8.
» 9.
» 10.
» 11.
Sport
Kultura
Glazba
Fun
MP3 music
Lektire
SMS poruke
Vicevi
Galerija
Lektira
Online igre
|
Noam Chomsky - Mediji, propaganda i sistem
1. Andrej Grubačić
NOAM CHOMSKY I KRITIKA KAPITALISTIČKE DEMOKRACIJE
U svojim analizama političke stvarnosti i kapitalističke demokracije,
Noam Chomsky, najpoznatiji suvremeni lingvist i najznačajnije ime suvremenog
anarhizma, često polazi od glasovitog paradoksa kojeg je definirao škotski
filozof David Hume - od "paradoksa vlasti". Prema Humeu, jedan od najzanimljivijih
problema svake političke konstrukcije jest lakoća kojom se većina, nad
kojom se vlada, uvijek prepušta manjini koja ima moć. "Potčinjavanje je
implicitno." Kako je, doista, moguće da manjina, koja ima samo monopol
nad mišlju, vlada većinom koja raspolaže silom? Humeov zaključak glasi
da svaka vlast mora počivati na "kontroli misli". Chomsky ovome suprotstavlja
nekoliko primjedbi od koji se najznačajnija odnosi na Humeovu tezu po
kojoj kategorija sile pripada isključivo većini nad kojom se vlada. Chomsky
tu tezu odbacuje jer smatra da svaka država i svaka vlast, kao oblik institucionaliziranog
nasilja, "počivaju na maču", odnosno sili, a to, opet, znači na principu
klasne organizacije. Jedan od povijesnih primjera predstavlja Centralna
Amerika gdje se, pod pokroviteljstvom SAD-a, u organizaciji državnih "odreda
smrti", kroz "internalizaciju terora" i "kolektivnu generalizaciju straha"
kontroliraju sindikati, studentske organizacije i seljačke udruge. Sve
to, međutim, ne umanjuje originalnost Humeovog paradoksa: svaka država,
pa i otvoreno totalitarna, ne može postojati bez određene "proizvodnje
pristanka" i kontrole misli, kojom se javno mnijenje pretvara u "zbunjeno
stado pasivnih promatrača" (W. Lippman). Chomsky rado citira misao [Aleksandra
Gersenkrona] da je "bez obzira na snagu vojske i vještinu tajne policije,
naivno vjerovati da su ovi sustavi fizičke prinude dovoljni, neophodno
je indoktrinacijom osigurati i pristanak naroda". Humeov paradoks se,
dakle, odnosi i na otvoreno totalitarne i na demokratske države. Slučaj
ovih potonjih je, dakako, daleko zanimljiviji.
Kategoriji sile, imanentnoj osobini svake države (ako prihvatimo radikalnu
političku semantiku Chomskog), posvećena je knjiga "The Washington connection
and third world fascism: The political economy of human rights" (suautorstvo
s Edwardom Hermanom), dok su ovoj drugoj, manipulativnoj osobini državnog
nasilja, "kontroli misli", posvećene knjige "Manufacturing consent: political
economy of mass media" (također u suradnji s Hermanom) i "Necessary Illusions"
koja se, u ovom tematskom kontekstu, u krugovima kritičara smatra najzrelijim
i najuspjelijim radom Noama Chomskog.
Potreba za "proizvodnjom pristanka" i "nužnih iluzija" zanemarena je tema
u proučavanju suvremene povijesti ideja. Ona se javlja zajedno s prvim
demokratskim prevratom u povijesti, s engleskom revolucijom u sedamnaestome
stoljeću, kada se "radikalni demokrati" suprotstavljaju uvriježenom stavu
po kojemu "ne može biti prave vlasti bez odgovarajućih misterija", pomoću
kojih se, opet, stvaraju "odgovorni pojedinci", posve u duhu Lockeovog
aksioma po kojemu "obični ljudi moraju biti isključeni iz javnih poslova".
Ovaj Lockeov aksiom je, mutatis mutandis, usvojio i Henry Kissinger, po
kojem su za "implicitnu potčinjenost" zaduženi intelektualni menadžeri
koji oblikuju konsenzus elita. Kissinger nipošto nije usamljen: sličan
stav formulirala je čitava plejada liberalnih i konzervativnih intelektualaca
od kojih ćemo spomenuti samo one najpoznatije, Waltera Lippmana i Reinhold
Neibuhr. Oni su zdušno zastupali tezu da "odgovorni ljudi" moraju "proizvoditi
pristanak" i "nužne iluzije" kako bi "zbunjeno stado" štitili od demokratskog
dogmatizma. Ova svojevrsna politička teologija postala je obilježjem intelektualnog
diskursa, korporativne prakse i geopolitičke strategije.
Teško je, zaista, izbjeći usporedbu s lenjinističkom koncepcijom avangardne
partije koja usrećiteljski vodi "neprosvjećeni narod" prema eshatološkoj
predstavi istinske demokracije. Lenjinov entuzijazam i rječnik današnjih
državnih intelektualaca je zapanjujuće sličan. Chomsky navodi predviđanje
Mihaila Bakunjina - jedino koje se u povijesti društvenih znanosti pokazalo
točnim - prema kojem se moderna povijest neizbježno kreće k uspostavljanju
pseudo-socijalističkih i kapitalističko-menadžerskih birokracija.
Tehnike "proizvodnje pristanka" su se najsavršenije iskristalizirale u
SAD-u, najrazvijenijoj kapitalističkoj demokraciji. Tu je službeni diskurs
obilježen traganjem za najefikasnijim vidom kontrole i neutraliziranjem
"partikularnih interesa". Tako je Trilateralna komisija, savez liberalnih
elita Europe, Japana i SAD-a, suočena s "krizom demokracije" do koje je
došlo uslijed "demokratskog izgreda" i neumjerene demokracije u nemirnim
1960-ima, ponudila program za jednu "umjerenu demokraciju", u kojoj bi,
u potpunosti u ciničnom duhu takove demokratske kulture, nekoliko korporacija
kontroliralo sustav informacija, štiteći, naravno, stanovništvo od demokratskog
dogmatizma.
Chomsky, u doista iscrpnoj analizi, identificira pet filtera kroz koje
vijest, da bi to uopće postala, mora proći: filter korporativnog vlasništva
nad medijima, filter reklamiranja i medijskog oglašavanja, filter "stručnih"
izvora koji pružaju samo "prave informacije", filter privilegiranih demanata
i filter autocenzure ili pragmatičnoga usvajanja službenoga diskursa.
Ovakav diskurs, kako nas upozorava Chomsky, ne proizvodi samo država koja
predstavlja tek jedan segmet u kompleksu moći. Kontrolu nad bitnim aspektima
socijalne politike u kapitalističkoj demokraciji ima privatna moć, ona
ista moć koja kontrolira i ekonomsku politiku. Nevidljivo prisutstvo korporacija
nalazi se u samoj strukturi "nužnih iluzija". Ideološki i kulturni menadžeri
pažljivo definiraju različite strategije oblikovanja mišljenja, pri čemu
elite imaju monopol nad tržištem ideja, oblikujući tako cjelokupnu percepciju
političke realnosti.
Uspostavljeni sustav indoktrinacije, koji Chomsky lucidno razotkriva,
ima mnoge fasete. Ipak, glavnu ciljnu grupu predstavlja "neobrazovana
masa", većina stanovništva. Ona se mora - kako glasi jedna popularna menadžerska
floskula - neutralizirati pomoću "emocionalno potentnih simplifikacija".
To znači da je idealna društvena jedinka pojedinac zaokupljen nečim besadržajnim
- ideološkom konotacijom ga snabdijevaju televizija i obrazovni sustav,
kroz neprestani trening za poslušnost i potrošnju.
Razrješenje Humeovog paradoksa i krize suvremene demokracije sastoji se,
prema Chomskom, u prihvaćanju Bakunjinovog stava da je suštinski element
čovjekove prirode "instinkt za slobodom", odnosno mišljenje Bertranda
Russella po kojem je "anarhizam konačni ideal kojemu se društvo treba
pokušati približiti". Anarhizam je za Chomskog tendencija "koja identificira
prinudne i autoritarne hijerarhijske društvene strukture, dovodeći u pitanje
njihov legitimitet: ukoliko one ne mogu odgovoriti ovom izazovu, što je
uglavnom slučaj, anarhizam postaje nastojanje da se moć suzi, a prostor
slobode prošiti".
Chomsky, međutim, kao originalni intepretator suvremenog anarhizma, koji
bi se mogao nazvati "etičkim", ne nudi gotov recept ili jednoznačnu formulu
socijalne promjene. On upozorava na teškoću predviđanja najpravednijih
oblika socijalne organizacije, kao i na opasnost "statičnih, idealnih
alternativa". Samo oprezno, znanstveno iskustvo stečeno brojnim društvenim
eksperimentima može pružiti jasnu sliku jednoga pravednog društva, temeljenoga
na etičkim principima čiji je izvor ideja anarhizma.
» 2.
|
Vrijeme danas
Trenutna temp. u Zagrebu:
|