Vezano uz -->
Online knjige
Mediji, propaganda i sistem
» 1.
» 2.
» 3.
» 4.
» 5.
» 6.
» 7.
» 8.
» 9.
» 10.
» 11.
Sport
Kultura
Glazba
Fun
MP3 music
Lektire
SMS poruke
Vicevi
Galerija
Lektira
Online igre
|
Noam Chomsky - Mediji, propaganda i sistem
3. ŠTO MAINSTREAM MEDIJE ČINI MAINSTREAM
Iz govora na Z Media Institutu, lipanj 1997.
Jedan od razloga zašto pišem o medijima jest taj što me zanima
cijela intelektualna kultura, a dio te kulture koji je najjednostavniji
za proučavanje su mediji. Pojavljuju se svaki dan. Možete napraviti
sustavno ispitivanje. Možete usporediti jučerašnju verziju sa
današnjom. Postoji puno dokaza koji ukazuju na ono što je laž,
a što nije, te način na koji su stvari strukturirane.
Moj dojam je taj da mediji nisu nimalo drugačiji od obrazovanja
ili, recimo, časopisa intelektualnog mišljenja - postoje određena
ograničenja - ali ništa bitno drukčije. Oni djeluju jedni na
druge, i to je razlog zašto se ljudi vrlo lagano izmijenjuju
unutar njih.
Pogledajte medije ili bilo koju drugu instituciju koju biste
željeli razumjeti. Zanima vas njihova unutarnja struktura. Želite
saznati nešto o njihovoj ulozi u širemu društvu. U kakvome su
oni odnosu s drugim sustavima moći i autoriteta? Ako imate sreće,
vodeći ljudi u informacijskome sustavu drže unutarnji zapisnik
koji vam govori što kane (to je jedna vrsta naučnog sustava).
Taj zapisnik nije nekakav dokument na papiru, nego ono što vodeći
ljudi u informacijskom sustavu govore jedan drugome o tome što
smjeraju. Postoji dosta zanimljivih dokumentacija.
To su tri najvažnija izvora informacija o prirodi medija. Želite
ih proučavati kao što bi, recimo, znanstvenik proučavao složene
molekule. Dobro bi pogledali strukturu i na temelju toga izveli
hipotezu o tome kako bi medijski proizvod trebao izgledati. Nakon
toga ispitujete medijski proizvod i gledate kako se prilagođava
hipotezi. U biti, sav posao oko analize medija se svodi na ovaj
zadnji dio, pažljivo proučavanje medijskog proizvoda i da li
se on prilagođava očitim pretpostavkama o prirodi i strukturi
medija.
Što otkrivate? Prvo, da postoje različiti mediji koji rade različite
stvari, kao što su industrija zabave, Hollywood, sapunice, itd.,
pa čak i većina novina u zemlji (velika većina njih). Oni usmjeravaju
masovnu publiku.
Imamo još jedan sektor medija, elitne medije koji određuju program
rada i okvir unutar kojega svi ostali djeluju, djeluju zato što
su elitni mediji ti koji imaju dovoljno sredstava za takve stvari.
Mediji kao New York Times i CBS. Njihova publika su većinom povlašteni
ljudi, ljudi koji čitaju New York Times - ljudi koji su bogati
ili dio onoga što se ponekad naziva političkom klasom. Oni su
konstantno uključeni u politički sustav. To su najčešće menadžeri.
Politički menadžeri, poslovni menadžeri (šefovi korporacija,
na primjer), znanstveni menadžeri (sveučilišni profesori), ili
novinari uključeni u organizaciju načina na koji ljudi razmišljaju
i vide stvari.
Elitni mediji su uspostavili okvir unutar kojega ostali djeluju.
Pogledajte Associated Press koji konstantno stvara obilje vijesti,
popodne se vijesti pojave i s njima svaki dan dolazi "Priopćenje
urednicima: Sutrašnji New York Times će imati sljedeće priče
na naslovnoj stranici." Svrha toga je da ako ste urednik
novina u Daytonu, u državi Ohio, i nemate sredstava da saznate
nove vijesti ili jednostavno ne želite o tome razmišljati, takva
priopćenja vam govore što su vijesti. To su priče za četvrtinu
stranice koju ćete posvetiti nečemu što nema veze s lokalnim
stvarima ili nečemu što odvlači pažnju čitatelja. To su priče
koje se stavljaju tamo zato što nam New York Times kaže da bi
nas to trebalo sutra zanimati. Ako ste urednik u Daytonu, u državi
Ohio, to ćete i raditi jer sredstava za nešto drugo ni nemate.
Ako iskočite iz tračnica, ako pišete stvari koje se ne sviđaju
velikim novinama, brzo ćete za to saznati. Zapravo, baš ono što
se desilo u San Jose Mercury News (1) dramatičan
je primjer toga. Postoji mnogo načina na koje vas igre moći mogu
vratiti na pravi put ako ste slučajno odmaknuli, jer inače nećete
dugo trajati. Taj okvir je prilično pouzdan i razumljivo je da
je on samo odraz očitih struktura moći.
Stvarni masovni mediji žele odvratiti pozornost ljudi. Neka rade
nešto drugo, ali neka nam (vodećim ljudima) ne smetaju. Neka
se zabavljaju uz profesionalne sportove, na primjer. Neka svatko
postane zaluđen profesionalnim sportovima, seks skandalima ili
poznatim osobama i njihovim problemima, ili nečim sličnim. Bilo
čime, samo da nije ozbiljno. Naravno, ozbiljne stvari su za glavne
dečke. "Mi" se brinemo o tome.
Tko su elitni mediji, tko su oni koji određuju program rada?
New York Times i CBS, na primjer. Kao prvo, svi oni su velike,
vrlo probitačne korporacije. Nadalje, većina njih je ili povezana
sa, ili izravno u vlasništvu puno većih korporacija, kao što
su General Electric ili Westinghouse. Oni su na vrhu strukture
moći privatne ekonomije, a to je jedna vrlo tiranska struktura.
Korporacije su u biti tiranije, hijerarhijske, kontrolirane odozgo.
Ako vam se ne sviđa što rade, izlazite. Komercijalni mediji su
samo jedan dio toga sustava.
Što je sa njihovim institucijskim položajem? Pa to je više-manje
isto. Oni i druga središta najveće moći međusobno djeluju jedni
na druge - vlada, druge korporacije ili sveučilišta. Pošto su
mediji znanstveni sustavi oni blisko surađuju sa sveučilištima.
Recimo da ste reporter koji piše priču o Jugoistočnoj Aziji ili
Africi. Trebate otići na neko veće sveučilište i pronaći stručnjaka
koji će vam reći što napisati, inače biste trebali otići do nekih
ustanova, kao što su Brookings Institute ili American Enterprise
Institute. Te vanjske institucije su vrlo slične medijima.
Sveučilišta, na primjer, nisu nezavisne ustanove. Postoje ljudi
razbacani po njima koji djeluju nezavisno, ali tako je i s medijima.
Tako je uglavnom i s korporacijama. Što se toga tiče, tako je
i s fašističkim državama. Ali institucija kao takva je parazit.
Ovisna je o vanjskim izvorima pomoći, a ti izvori pomoći, privatno
bogatstvo, na primjer, velike korporacije i vlada (koja je toliko
povezana s korporacijskom moći da ih je teško razlikovati) -
oni su, u biti, ono usred čega se nalaze sveučilišta. Ljudi unutar
njih koji se ne prilagode strukturi, koji je ne prihvate i ne
usvoje (ne možeš raditi s njom ako je ne usvojiš i ne vjeruješ
joj), ljudi koji to ne čine će vjerojatno biti iskorijenjeni
usput, počevši s vrtićem pa nadalje. Postoji puno vrsta sredstava
filtriranja pomoću kojih se rješavaju ljudi koji predstavljaju
problem i koji misle za sebe. Vi koji ste studirali na fakultetu
znate da je obrazovni sustav dobro opremljen za nagrađujući konformizam
i pokornost. Znači, obrazovni sustav je jedan od tih sredstava
filtriranja pomoću kojega na vidjelo izađu svi koji predstavljaju
problem, a ostaju oni koji iskreno apsorbiraju okvir mišljenja
i stavova struktura moći u društvu koje ih okružuje. Elitne institucije,
Harvard ili Princeton, na primjer, su dobro opremljene za socijalizaciju.
Ako ste na Harvardu, većina onoga što učite jest ponašanje, kako
se ponašati kao član višega sloja, kako pravilno razmišljati
i slično.
Ako ste pročitali "Životinjsku Farmu" Georgea Orwella,
koja je napisana sredinom četrdesetih, znate da je to satira
na Sovjetski Savez, totalitarnu državu. Knjiga je bila veliki
hit. Svima se svidjela. Na kraju se ispostavilo da je on napisao
uvod u "Životinjsku Farmu" koji je bio zatajen. Pojavio
se trideset godina kasnije. Netko ga je pronašao među njegovim
papirima. Uvod u "Životinjsku Farmu", nazvan "Književna
cenzura u Engleskoj", govori o tome da se knjiga izruguje
Sovjetskome Savezu i njegovoj totalitarnoj strukturi. Ali Orwell
je u tom uvodu također rekao da Engleska nije puno drugačija.
Mi nemamo KGB za vratom, ali krajnji ishod je skoro isti. Ljudi
koji imaju samostalne ideje ili koji krivo razmišljaju su isključeni.
Orwell spominje i institucijsku strukturu, u dvije rečenice.
Pita se zašto se takve stvari dešavaju? Prvo zato što su novine
u vlasništvu bogatih ljudi koji se brinu da samo određene stvari
dođu do javnosti. Drugo, kada prolazite kroz elitni sustav obrazovanja,
kada prolazite kroz škole u Oxfordu, učite da postoje određene
stvari o kojima nije prikladno govoriti i određene misli o kojima
nije prikladno razmišljati. To je socijalizacijska uloga elitnih
institucija i ako se tome ne prilagodite, najčešće ste vani.
Te dvije rečenice sve govore.
Kada kritizirate medije i kažete: "Pogledaj, ovo piše Anthony
Lewis, ili netko drugi, jako se naljute." Kažu, s pravom, "nitko
meni ne govori što da pišem. Pišem što god želim. Sve ovo o pritisku
i ograničenjima su gluposti jer ja nikada nisam pod nikakvim
pritiskom". Što je i točno, ali radi se o tome da ti ljudi
ne bi bili na tim pozicijama da već prije nisu dokazali da slijede
partijsku liniju. Da su započeli za stolom Metroa, ili nečemu
takvom, te radili neprikladne priče, nikada ne bi došli do položaja
na kojemu sada mogu reći što god žele. Isto se može reći za fakultete
u okviru više ideoloških disciplina. Prošli su kroz sustav socijalizacije.
Pogledajmo strukturu čitavog sustava. Kakve vijesti očekujete?
Prilično je očito. Uzmimo na primjer New York Times. To je jedna
korporacija koja prodaje svoj proizvod. Proizvod je čitalačka
publika. Oni ne zarađuju kada mi kupimo novine. Čak su i sretni
što ih mogu staviti besplatno na internet. Oni, zapravo, gube
novce kada mi kupimo novine. Proizvod su privilegirani ljudi,
baš kao i ljudi koji pišu za novine, znate, ljudi najvišega ranga
koji donose odluke u društvu. Proizvod morate prodati tržištu,
a tržište su, naravno, oglašivači (druge korporacije). Bili to
TV ili novine, ili bilo što drugo, oni prodaju publiku. Korporacije
prodaju publiku drugim korporacijama. U slučaju elitnih medija,
to je veliki posao.
Pa što očekujete da se dogodi? Što bi ste pretpostavili o prirodi
medijskog proizvoda, uzimajući u obzir dane okolnosti? Što bi
bila vaša hipoteza, što nagađate? Očita pretpostavka je ta da
će medijski proizvod reflektirati interes prodavača i kupaca,
institucija, sustava moći koji ih okružuju. Bilo bi čudo da se
to ne dogodi.
Drugo što možete pretpostaviti je to da je ova cijela tema tabu.
Ako idete na Kennedy School of Government ili na Stanford i studirate
novinarstvo i komunikacije ili političke znanosti, ovakva pitanja
se neće pojavljivati. To jest, ne smije se uopće raspravljati
o dokazima koji potvrđuju taj tabu i o pretpostavci da bi netko
slučajno mogao postaviti ta pitanja bez ikakvog znanja da o tome
ne smije govoriti. Ako pogledate institucijsku strukturu, reći
će te: to se mora tako odvijati jer zašto bi ti ljudi htjeli
biti razotkriveni? Zašto bi oni dopustili kritičku analizu onoga
što namjeravaju? Odgovor je taj da nema razloga zašto bi oni
to dopustili, i ne dopuštaju. Opet, to nije namjeravana cenzura.
Vi jednostavno ne možete doći do njihovih položaja. To uključuje
ljevičare (ono što zovemo ljevičarima), kao i desničare. Jedino
ako ste bili primjereno socijalizirani i istrenirani tako da
neke misli jednostavno ne posjedujete, tada možete biti na tim
položajima. Tako imamo drugo pravilo predviđanja koje kaže da
o prvom pravilu nije dozvoljeno razgovarati.
Zadnja stvar koju ćemo proučiti jest znanstveni okvir u kojemu
se sve ovo odvija. Da li ljudi na visokim položajima u informacijskome
sustavu, uključujući medije, oglašavanje i akademske političke
znanosti, da li ti ljudi imaju jasnu sliku onoga što bi se trebalo
dogoditi kada pišu jedni za druge (ne kada drže diplomske govore)?
Kada držite govor na nekoj svečanosti, promociji, to su samo
riječi. Ali kada oni pišu jedni za druge, što ljudi kažu o tome?
Tu imamo tri struje koje ćemo pogledati. Prva je industrija za
odnose s javnošću, znate, industrija za propagandu najvećih poslova.
Pa što kažu vođe industrije za odnose s javnošću? Druga struja
su ono što zovemo javni intelektualci, veliki mislioci, ljudi
koji pišu opaske autora i takve stvari. Što oni kažu? Ljudi kao
oni koji pišu impresivne knjige o prirodi demokracije. Treća
struja je akademska, naročito onaj dio političkih znanosti koji
se bavi komunikacijama i informacijama, te stvarima koje su dio
političkih znanosti zadnjih sedamdeset ili osamdeset godina.
Razmotrite te tri struje i vodeće osobe koje su pisale o tome.
Svi oni kažu (djelomično citiram) da su masovna populacija "neobrazovani
i dosadni nestručnjaci". Moramo ih držati izvan javne sredine
zato što su preglupi i ako ih uključimo samo će stvarati neprilike.
Njihov posao je da budu "promatrači", ne "sudionici".
Svako malo im je dopušteno glasati, izabrati jednog od onih pametnih
tipova. Tada se od njih očekuje da odu doma i rade nešto drugo,
gledaju nogomet, na primjer. Ali "neobrazovani i dosadni
nestručnjaci" moraju biti promatrači, ne sudionici. Sudionike
zovemo "odgovorni ljudi", a pisac je, naravno, uvijek
jedan od njih. Nikad se ne postavlja pitanje zašto sam ja "odgovoran
čovjek", a netko drugi je u zatvoru? Odgovor je očit. To
je zato što je ta osoba pokorna, a ova druga samostalna. Ali
to pitanje se ne postavlja, naravno. Znači, imamo pametne ljude
od kojih se očekuje da upravljaju svime i ostale od kojih se
očekuje da budu izvan svega, a mi ne smijemo podleći (citiram
iz jednoga akademskog članka) "demokratskim dogmatizmima
o ljudima kao najboljim sucima svojih interesa". Oni to
nisu. Ljudi su jako loši suci svojih interesa i zato smo mi tu
da radimo za njihovo dobro.
Zapravo, to je jako slično lenjinizmu. Mi radimo za vas i mi
to radimo za svačiji interes, i tako dalje. Valjda je to jedan
od razloga zašto je ljudima kroz povijest bilo tako jednostavno
prebaciti se od zanesenog staljinista do pristalice moći SAD-a.
Ljudi se brzo prebacuju s jedne pozicije na drugu, budući da
je to sve, u biti, ista pozicija. Ne radi se o nekom velikom
pomaku, već o drukčijoj procjeni pozicije moći. U jednome trenutku
pomisliš da je ovdje, u drugome da je tamo. Uzimaš istu poziciju.
Kako se sve ovo razvilo? Ima zanimljivu povijest. Dosta toga
proizlazi iz Prvoga svjetskog rata koji je bio velika prekretnica.
Znatno je promijenio položaj SAD-a u svijetu. Kvaliteta života,
zdravlja i dug život nije bio postignut među višim slojevima
u Velikoj Britaniji sve do početka dvadesetoga stoljeća, a kamoli
negdje drugdje u svijetu. SAD su bile iznimno bogate, s ogromnim
prednostima, te su krajem devetnaestoga stoljeća postale ekonomski
najmoćnije na svijetu. Međutim, nisu bile veliki igrač na svjetskoj
pozornici. Moć SAD-a se proširila na Karipske otoke, dio Pacifika,
ali ne i puno dalje.
Tijekom Prvoga svjetskog rata odnosi su se promijenili. Još su
se dramatičnije promijenili tijekom Drugoga svjetskog rata. Nakon
Drugoga svjetskog rata SAD su više-manje zagospodarile svijetom.
Promjena je postojala već nakon Prvoga svjetskog rata, a Amerika
je od dužnika postala zemlja koja daje kredite. Nije bila moćna
kao Velika Britanija, ali je po prvi put postala bitna u svijetu.
To je bila samo jedna od nekoliko promjena.
Prvi svjetski rat je bio doba kada je državna propaganda po prvi
put bila dobro organizirana. Britanci su imali Ministarstvo Informacija,
i bilo im je iznimno potrebno jer su morali uključiti SAD u rat,
inače bi došlo do neprilika. Ministarstvo Informacija je bilo
opremljeno za slanje propagande, uključujući i velike izmišljotine
o okrutnosti njemačkih vojnika. Meta su im bili američki intelektualci
na osnovanoj pretpostavci da su to ljudi koji su najlakovjerniji
te da će najvjerojatnije povjerovati propagandi. Oni su također
ti koji propagandu raznose kroz svoj sustav. Znači, propaganda
je najviše bila pripremana za američke intelektualce i djelovala
je jako dobro. Dokumenti britanskog Ministarstva Informacija
(mnogo ih je izašlo u javnost) pokazuju da im cilj nije bio,
kako su sami rekli, kontrolirati misli cijeloga svijeta, već
su ciljali na SAD. Nije ih bilo briga što misle ljudi u Indiji.
Ministarstvo Informacija je bilo neobično uspješno u zavaravanju
slavnih američkih intelektualaca koji su prihvaćali laži propagande.
Bili su vrlo ponosni na to. I trebali su biti jer to im je spasilo
živote. Inače bi izgubili Prvi svjetski rat.
U SAD-u je postojala kopija tog ministarstva. Woodrow Wilson
je 1916. izabran za predsjednika zbog svojih antiratnih političkih
nazora. Amerika je oduvijek bila pacifistička zemlja. Ljudi se
ne žele boriti u tuđim ratovima. Zemlja se suprostavljala Prvome
svjetskom ratu i Wilson je bio izabran zbog takvog programa rada.
Slogan im je bio "mir bez pobjede". Međutim, Wilson
je namjeravao ići u rat. Zato se postavljalo pitanje: kako natjerati
pacifistički narod da postanu pomahnitali luđaci koji žele ubijati
Nijemce? To zahtijeva propagandu. I tako su oni uspostavili prvu
i jedinu važnu državnu agenciju za propagandu u američkoj povijesti.
Zvala se Odbor za javne informacije (prikladno orwellovsko ime),
odnosno Creelov odbor. Osoba koja ga je vodila zvao se Creel.
Zadatak Odbora je bio natjerati narod uz pomoć propagande na
rodoljubnu histeriju. Djelovalo je nevjerojatno dobro. Unutar
par mjeseci došlo je do luđačke ratne histerije i Amerika je
bila spremna za rat.
Ljudi su bili impresionirani tim postignućima. Jedna od zadivljenih
osoba, a on ima i dublju umiješanost u sve to, je bio Hitler.
Ako ste pročitali "Mein Kampf", on zaključuje, s opravdanjem,
da je Njemačka izgubila Prvi svjetski rat jer je izgubila bitku
u propagandi. Nisu se mogli natjecati s britanskom i američkom
propagandom koje su ih nadjačale. Obećao je da će sljedeći put
imati vlastiti sustav propagande, što se i dogodilo tijekom Drugoga
svjetskog rata. Za nas je važnije to što je i američka poslovna
zajednica bila zadivljena nastojanjima agencije za propagandu.
U to je vrijeme postojao problem. Zemlja je, formalno, postajala
sve više demokratska. Puno više ljudi je imalo pravo glasati
i sudjelovati, zemlja je postajala sve bogatija, a pristizalo
je i sve više novih imigranata.
I što se radi u takvim okolnostima? Teže će biti kontrolirati
stvari djelujući kao zatvoreni klub. Prema tome, očito, trebalo
bi kontrolirati što ljudi misle. Stručnjaci za odnose s javnošću
su postojali i ranije, ali nikada nije postojala industrija za
odnose s javnošću. Postojali su ljudi koji su Rockefellerov imidž
činili ljepšim, ali velika industrija za odnose s javnošću, inače
američka izmišljotina, proizlazi iz Prvoga svjetskog rata. Vodeće
osobe su bili članovi Creelovog odbora. Jedan od glavnih, Edward
Bernays, dolazi izravno iz Creelovog odbora. Napisao je knjigu
"Propaganda". Termin propaganda, slučajno, nije imao negativnih
konotacija u to doba. Tijekom Drugoga svjetskog rata, termin
je postao tabu jer je bio povezan s Njemačkom i svim tim lošim
stvarima. Ali za vrijeme Creelovog odbora, termin propaganda
je značio samo informaciju. Bernays je knjigu "Propaganda" napisao
oko 1925. i u njoj je izjavio da primijenjuje lekcije iz Prvoga
svjetskog rata. Sustav propagande iz Prvog svjetskog rata i taj
odbor čiji je on bio član pokazuju da je moguće "ustrojavati
ljudske umove na način na koji vojska ustrojava svoje jedinice".
Ove nove metode kontroliranja, rekao je, moraju koristiti inteligentne
manjine žele li da ostali ostanu na ispravnome putu. Sad to možemo
jer imamo nove načine.
Ta je knjiga najvažniji priručnik industrije za odnose s javnošću.
Bernays je neka vrsta gurua. Bio je autentični Roosevelt/Kennedy
liberal. Spretno je upravljao i nastojanjima ureda za odnose
s javnošću kada je došlo do državnog udara pokrenutog od strane
Amerike koji je srušio demokratsku vlast u Gvatemali.
Njegov najveći državni udar, onaj koji ga je gurnuo u slavu kasnih
1920-ih, je bilo navikavanje žena na pušenje. Žene tada nisu
pušile, a on je vodio velike kampanje za Chesterfield. Metode
su vam već poznate - modeli i filmske zvijezde s cigaretama u
ustima, i slične stvari. Bio je veličan zbog toga. Tako je postao
najznačajnija osoba u industriji, a njegova je knjiga postala
glavni priručnik.
Jedan od članova Creelovog odbora je bio i Walter Lippmann, najcjenjenija
osoba američkog novinarstva već pola stoljeća (mislim na ozbiljno
američko novinarstvo, na ozbiljne članke). Pisao je i ono što
zovemo progresivnim esejima o demokraciji, smatrani su progresivnima
u 1920-ima. Ponovno je vrlo jasno primijenjivao lekcije koje
je naučio radeći na propagandi. Govori o novom umijeću u demokraciji
- proizvodnji pristanka. To je njegova fraza. Edward Herman i
ja smo je posudili za našu knjigu, ali dolazi od Lippmanna. Kada
proizvodite pristanak, možete zanemariti činjenicu da, formalno,
puno ljudi ima pravo glasa. To može postati nebitno jer mi možemo
proizvesti pristanak i osigurati da njihov izbor i stavovi budu
strukturirani na način koji nama odgovara. Imat ćemo pravu demokraciju.
Djelovat će jako dobro. To se zove primjenjivanje lekcija propagandne
agencije.
Akademske društvene i političke znanosti proizlaze iz iste stvari.
Osnivač komunikacija i akademskih političkih znanosti je Harold
Glasswell. Njegovo najveće dostignuće je knjiga, studija o propagandi.
On sasvim iskreno izjavljuje stvari koje sam ja maloprije citirao
- ono o nepodlijeganju demokratskome dogmatizmu koji dolazi iz
akademskih političkih znanosti. Uzimajući u obzir lekcije i iskustva
iz ratnoga doba, političke su ih stranke još jednom primijenile,
osobito konzervativna stranka u Engleskoj. Njihovi rani dokumenti,
nedavno objavljeni, pokazuju da su i oni cijenili postignuća
britanskoga Ministarstva Informacija. Shvatili su da zemlja postaje
sve više demokratska i da više ne može postojati zatvoreni klub.
Zaključak je bio, kako su sami rekli, da politika mora postati
političko ratovanje koje će primjenjivati mehanizme propagande
koji su bili jako korisni u kontroliranju ljudskih misli tijekom
Prvoga svjetskog rata.
To je okvir doktrine koji se slaže s institucijskom strukturom.
Ta doktrina jača predviđanja o tome kako bi stvari trebale djelovati.
A ta su predviđanja jako dobro potvrđena. Međutim, o tim zaključcima
nije dozvoljeno pričati. Sve je to sad dio mainstream literature,
ali samo za ljude iznutra. Kada idete na fakultet, ne čitate
klasike o kontroliranju ljudskih umova.
Baš kao što ne čitate ni što je James Madison rekao tijekom Savezne
ustavne konvencije o tome kako glavni cilj novoga sustava mora
biti "zaštita bogate manjine od većine", i mora biti
osmišljena na način da postigne cilj. Tako je utemeljen ustavni
sustav, i to nitko ni ne proučava. Tu činjenicu, osim ako se
jako ne potrudite, ne možete naći ni u akademskom obrazovanju.
To je otprilike slika stvari, onako kako je ja vidim, na koji
način je sustav institucijski, nauke iza njega, način na koji
se manifestira. Postoji još jedan dio usmjeren prema "neukim
i dosadnim nestručnjacima". Tiče se odvračanja pozornosti
ove ili one vrste. Smatram da je iz toga lako pretpostaviti što
možete dalje očekivati.
» 4.
|
Vrijeme danas
Trenutna temp. u Zagrebu:
|