6. ZBUNJIVANJE STADA
P: Uzmimo u obzir prosječnog Amerikanca koji informacije o cijelome
svijetu dobiva putem, recimo, vijesti na televiziji, mrežnih
usluga, izvješća iz dnevnih listova, ili ako se osoba osjeća
iznimno poslušnom - sa CNN-a ili "Nightlinea". Koliko
istinitu sliku stvarnosti te osobe dobivaju?
O: Dobivaju onakvu sliku kakvu državno-korporacijska veza u SAD-u
prikazuje… često i više od toga.
P: Često i više od toga?
O: Da. Ali ne u većini slučajeva. U većini slučajeva tisak je
vrlo discipliniran.
P: Ukratko, zanima me koliko dobro mainstream mediji služe Amerikance?
O: Ako pažljivo i skeptično pratite te medije i pristupate im
s pravilnim razumijevanjem djelovanja propagande, onda možete
nešto naučiti. Obični gledatelj ili slušatelj povjeruje u propagandu.
P: Više puta ste izjavili da zapadni mediji tvore najzastrašujući
sustav propagande koji je ikad viđen u svjetskoj praksi. U isto
vrijeme, tisak nastoji njegovati mitologiju ili popularni imidž
sebe kao neumornih, neustrašivih tragača za istinom. Vidjet ćete
ih kako izazivaju političare na radiju, kao što je Dan Rather
izazivao Georgea Busha, ili kako ih izbacuju iz ureda, kao što
su Woodward i Bernstein navodno Nixona. To je javni imidž medija,
i mislim da će se dosta ljudi iznenaditi kada čuju da je i to
propaganda namijenjena njima.
O: Pa, sumnjam da bi se puno ljudi iznenadilo. Brojni upitnici
ukazuju na to da većina populacije smatra medije preposlušnima
prema moći. Ali istina je da bi ta činjenica iznenadila obrazovane
ljude. Razlog tome je to što su oni najviše izvrgnuti propagandi.
Oni su dio indoktrinacije, znači oni su najvjerniji sustavu.
Spomenuli ste da mediji njeguju imidž zaštitnika boraca za pravdu.
Pa to je prirodno. Kako bi razumna propagandna institucija sebe
prikazala? Ako želite pronaći istinu morate pogledati posebne
slučajeve. Jedan od najboljih zaključaka u sociološkim znanostima
je taj da mediji služe funkciju propagande, to jest, oni oblikuju
opažanja, izabiru događaje, nude interpretacije, itd. suglasno
s potrebama središta moći u društvu, koji su u biti država i
poslovni svijet.
P: Drugim riječima, suprotstavljeni tisak zapravo i ne postoji
u ovoj zemlji.
O: Postoji na rubovima, a tu i tamo ćete naći nešto i u mainstreamu.
Na primjer, slučajevi kada su novine stale protiv jednog dijela
moći. Zapravo, oni koje ste vi spomenuli - Woodward i Bernstein
koji su pridonjeli svrgavanju predsjednika - oni su primjer da
mediji konstantno pokušavaju prikazati medije kao protivnike
moći.
Taj slučaj je bio istaknut više puta i za njega se vežu ozbiljni
problemi. Zapravo, taj primjer pokazuje koliko mediji ovise o
moći. To je jasno vidljivo kroz aferu Watergate. Zbog čega je
Richard Nixon bio okrivljen? Napao je moćne ljude - poslao je
bandu malih kriminalaca iz još uvijek nejasnih razloga da provale
u sjedište demokratske stranke. Znate, demokratska stranka predstavlja
veliku polovicu poslovnog sustava. Ona je jedan od dva dijela
poslovne stranke koja upravlja zemljom. I to je prava moć. Ne
možeš napasti pravu moć zato što se moćni ljudi mogu braniti.
Možemo vrlo jednostavno pokazati da se to desilo, zapravo, povijest
je bila toliko dobra da nam je pripremila kontrolirani eksperiment.
U trenutku Watergate otkrića postojala je još jedna kolekcija
otkrića - FBI COINTELPRO operacije koje su bile otkrivene, uzimajući
u obzir Zakon o slobodi informacija u isto vrijeme. To je bilo
puno ozbiljnije nego Watergate. To nisu bile akcije grupice lopova
koju su mobilizirali predsjednik ili njegov odbor nego nacionalna
politička policija. I to nije bio samo Nixon, ticalo se to niza
administracija. Otkrića su počela s Kennedyevom administracijom
- zapravo ranije, ali primarno s Kennedyevom administracijom
- i nastavila se sve do Nixona. Otkrića su bila izuzetno ozbiljna
- puno gore od svega u Watergateu. Na primjer, sadržavala su
političke atentate, poticanje nereda u getu, dugačak niz provala
i uznemiravanja legalnih političkih stranaka - najviše Socijalističke
radničke stranke koja je za razliku od demokrata bila nemoćna
i nije imala mogućnost obrane. Taj aspekt samog COINTELPRO-a,
koji je samo mala napomena svojim operacijama, puno je značajniji
nego Watergate. Možemo promatrati kako su mediji reagirali na
ta dva otkrića: jedno relativno neznatna Watergate zloća, i drugo
važan vladin program uznemiravanja, nasilja, atentata, napada
na legalne političke stranke i nastojanja da se unište građanske
organizacije tijekom duljeg perioda. Afera Watergate postala
je najveći problem koji je oslabljivao temelje republike. COINTELPRO
otkrića poznata su neznatnom broju ljudi; novine se nisu interesirale.
To pokazuje što je točno bilo umiješano u Watergate: moćni ljudi
se mogu braniti, a mediji će podržavati moćne ljude. Ništa drugo.
P: To je zanimljivo, mediji pojačavaju lažnu sliku onoga što
se tada događalo. Mislim, nisu...
O: Ovo što sam ja sad rekao je skoro poznata istina. Evo nečeg
sličnog kontroliranom eksperimentu. Dva otkrića u isto vrijeme:
jedno, otkriće nebitnog napada na moćne ljude; drugo, otkriće
vrlo važnog napada koji je trajao dulje razdoblje i imao za posljedicu
probleme za velik dio stanovništva, uključujući i političke stranke
koje nemaju moć. I kako su mediji reagirali na ta dva slučaja?
Pa, uglavnom, nisu marili za napad na ljude koji nemaju vlast,
ali jako su se uznemirili zbog neznatnog napada na moćne ljude.
Što jedna razumna osoba može zaključiti na temelju ovoga? Razumna
osoba bi mogla zaključiti na danom primjeru, koji to ilustrira
na vrlo dramatičan način, da mediji služe moći.
P: Mislim da je to iznimno opasno zato što je Watergate tada
bio primjer valjanog sustava.
O: To samo pokazuje kako skladno sustav propagande djeluje. Uzme
primjer koji dokazuje medijsku ovisnost o moći i preokrene ga
u dokaz njihove neprijateljske uloge. To je briljantno.
P: Vi smatrate da je prava funkcija medija zataškavanje onog
što se dešava u svijetu...
O: Zataškavanje… puno je složenije. Hoću reći, ipak mediji imaju
složenu ulogu. Ne možete staviti medije u jednu kategoriju. Napravimo
prvo grubu razliku. S jedne strane imate masovne medije - to
uključuje sve od sporta i humorističnih serija do vijesti - i
njihova uloga je zabavljanje populacije, osiguravanje da ona
ne dođe do smiješnih ideja o sudjelovanju u javnoj politici.
S druge strane tu su "elitni" mediji usmjereni prema
tzv. "političkom sloju": obrazovanima, bogatima, pismenom
dijelu populacije, upraviteljima - kulturnim, političkim, ekonomskim.
Tu mislim na NY Times i Washington Post. Ti mediji imaju malo
kompliciraniji zadatak. Moraju ulijevati pravilne stavove koji
služe kao mehanizam indoktrinacije koji je u interesu moći. Ali
u isto vrijeme moraju prezentirati prilično realnu sliku svijeta
jer njihove mete su ipak ljudi koji odlučuju, i za te ljude je
bolje da shvaćaju stvarnost ako će njihova uloga pomoći onima
koji drže vlast.
P: Ali vi mislite na posebnu vrstu stvarnosti.
O: Pa, morate imati nekakvo viđenje stvarnog svijeta, inače ste
u neprilici. Uzmimo na primjer bankovne invenstitore ili državnog
upravitelja - nekoga uključenog u vlast - ako ti ljudi nemaju
viđenje stvarnosti, učinit će korake koji će biti vrlo štetni
za ljude koji upravljaju. Znači, bolje je ipak malo razumijeti
stvarnost. To mora biti u skladu s interesima moći, a to je vrlo
osjetljiv zadatak. Sveučilišta imaju isti problem.
P: Prema tome se odnosite kao prema ideološkim profesijama. Ali
njihova verzija stvarnosti ne mora biti moja ili vaša verzija.
O: Ne, zapravo, najčešće su nam verzije drugačije. I na to ćete
naići u svakom sustavu - u totalitarnoj državi, demokratskoj,
itd. Sasvim je normalno da će institucije sa određenim stupnjem
centralizirane vlasti koristiti tu moć u vlastite svrhe. Mislim
da u povijesti tome nema iznimke. Mi slučajno živimo u sustavu
s velikim stupnjem centralizirane vlasti - primarno u poslovnom
svijetu koji ima ogroman utjecaj na sve institucije, uključujući
i vladu i očito medije, zapravo mediji su velike korporacije.
Imaju svoje gledište, zajedničke interese i brige, naravno da
među njima ima razlika i oni će pokušati osigurati da se sve
njihove potrebe na političkom, kulturnom, i ideološkom području
zadovolje. Bilo bi zapanjujuće da to nije tako, no prevladavaju
dokazi koji pokazuju da je to tako.
P: Puno ljudi, W. Lance Bennett na primjer u svojoj knjizi "Vijesti:
Politika Iluzije", smatra da su mediji bolje tretirali Amerikance
na počecima republike kada se tisak sastojao od brojnih malih
časopisa i novina koje bi se danas smatralo pristranima i političkom
sjekirom za mrvljenje. Što mislite o obožavanju ili kultu objektivnosti
koji karakterizira mainstream vijesti danas?
O: Kao prvo, treba biti biti jako pažljiv pri uspoređivanju različitih
povijesnih razdoblja; to je lukavo pitanje. Istina je da je u
ranijim godinama bilo više raznolikosti, ne mora se ići daleko
da se to potvrdi. S druge strane, tada su mediji također naginjali
k vlasti. Na primjer Američka revolucija. Slavni američki osloboditelji
kao što su Thomas Jefferson i osnivači smatrali su da ne treba
tolerirati položaje neprijateljske njihovima. Granica diskusije
koja je bila dozvoljena u Nikaragvi u zadnjih deset godina, kada
ju je napadala strana sila bila je neusporedivo veća nego što
bi Jefferson dopustio, ili što su SAD dopustile u manje prijetećim
okolnostima. Što se tiče kulta objektivnosti, i tu moramo biti
oprezni. Naravno da mediji sebe opisuju kao duboko vjerne i objektivne,
ali koja propagandna institucija ne bi to isto radila? Ozbiljna
osoba bi se pitala da li je to istina. Odgovor je da to nije
istina - daleko je od istine.
P: Srodno pitanje bi bilo zašto se mediji konstantno koncentriraju
na pojedince uključene u probleme umjesto da se koncentriraju
na medijske glumce. To je nešto što vi pažljivo izbjegavate.
Na primjer u skandalu protiv Irana mediji su se dobrovoljno prepustili
Reaganovim nastojanjima da od Olivera Northa i Johna Poindextera
napravi negativce.
O: Koncentrirali su se i na samog Reagana. Sjetite se, veliko
pitanje je bilo da li je Reagan znao ili da li se sjećao politike
svoje administracije. Razlog zašto se mediji koncentriraju na
takve stvari je zato što su nebitne i beznačajne. Ono što one
prikrivaju su institucijski faktori koji zapravo određuju politiku.
U aferi protiv Irana je vrlo zapanjujuće bilo za vidjeti način
na koji su najvažniji problemi skoro pa u potpunosti bili prikriveni.
Uzmimo jedno od očitih pitanja: zašto to rade? To je u službi
njihove propagandne funkcije. Jedan od najvažnijih ciljeva ideološkog
sustava je skretanje pozornosti s pravih djelatnosti vlasti i
fokusiranje na marginalne probleme. Pojedinci mogu biti zamijenjeni,
a te institucije onda mogu nastaviti normalno funkcionirati.
Ako pogledate aferu protiv Irana ponovo se nameću savršeno očita
pitanja koja nikada nisu bila postavljena, a za to je potrebna
izvanredna disciplina. Na primjer, afera protiv Irana se usredotočila
na ono što se dogodilo od sredine 1980-ih, od 1985., 1986. pa
nadalje, s posebim naglaskom na američku prodaju oružja Iranu.
Nameće se pitanje: pa što se događalo prije 1985.? Postoji odgovor
na to. Prije 1985. Amerika je ozakonila prodaju oružja Iranu
putem Izraela, baš kao što su radili i nakon 1985. U to vrijeme,
sjetimo se, nije bilo taoca. Pa što se onda događalo? Ako je
cijela operacija trebala biti nagodba oružje za taoce, kako to
da smo radili apsolutno istu stvar i prije nego što je bilo ikakvih
taoca?
Pa, to je još jedno očito pitanje koje također ima odgovor. Nije
tajna. Na primjer, ja sam o tome pisao 1982. i 1983. godine.
Odgovor je taj da su SAD ozakonile prodaju oružja Iranu putem
Izraela u nadi da će naći elemente unutar iranske vojske s kojima
bi mogli uspostaviti kontakt i koji bi mogli izvesti vojni udar
koji bi svrgnuo Homeinija. To su iskreno, otvoreno i javno priznali
najznačajniji izraelski dužnosnici, uključujući i ljude na visokim
pozicijama u Mossadu. Svi ljudi koji su kasnije bili otkriveni
u aferi protiv Irana pričali su javno o tome u ranim osamdesetima.
Jedan od njih, Uri Lubrani, rekao je da nađemo li nekoga tko
je spreman i u mogućnosti ubiti 10 000 ljudi na ulici, mogli
bi vratiti režim kakav želimo, što je značilo povratak Šaha.
To je standardna politika kada je u pitanju nesklonost prema
nekoj vladi: prekinimo pomoć toj vladi, ali naoružajmo vojsku
u nadi da će elementi unutar nje izvesti udar. To se desilo u
Čileu, Indoneziji, zapravo to je normalno. I desilo se u Iranu
u ranim osamdesetima. Da li je bilo diskusija o ovome u saslušanjima
o aferi protiv Irana? Ne, zato što, iako je pitanje "što
se zbivalo prije 1985.?" bilo toliko očito da je teško zamisliti
da se nije pojavilo u mislima nekoga tko je promatrao problem,
jer problem u tome da ako vas zanima što se događalo dobit ćete
krive odgovore. Bolje da ne pitate. I tako je to postao jedan
od mnogih aspekata iranske afere koji je bio izbrisan u zataškanoj
operaciji Kongresa i medija.
P: Kada pričate o američkoj vladi zapravo mislite na izvršnu
vlast. Da li smatrate Kongres konfederacijom političkih eunuha?
O: Pa, raspravljam o Kongresu do neke mjere, ali Kongres puno
ne varira. Hoću reći, u Kongresu ima malo raznolikosti. Ako se
osvrnete na Predstavnički dom, naići ćete na razne ljude, kao
što su Henry Gonzales iz Texasa, Ted Weiss iz New Yorka, ili
Ron Dellums i razni ljudi iz Black Caucusa, koji će postaviti
teška pitanja. Mnogo ljudi postavlja pitanja koja jedva dođu
do medija. Ali uglavnom Kongres je ograničen istim ograničenim
elitnim dogovorom.
P: Znam da ste unaprijedili ove argumente i velik broj drugih
ljudi je isto unaprijedio te argumente - može ih naći bilo tko
tko je voljan tražiti ih… ali u isto vrijeme, mislim da u medijima
postoji veliko nastojanje da se ti dokazi prikažu kao teorija
zavjere.
O: To je jedan od načina na koji se vlast brani - nazivajući bilo
koju kritičku analizu institucija teorijom zavjere. Nazivamo
li je tako, ne moramo obraćati pozornost na nju. Edward Herman
i ja, u našoj nedavnoj knjizi "Manufacturing the consent",
idemo u taj pothvat. U toj knjizi raspravljamo o institucijskim
faktorima koji uspostavljaju ograničenja za izvještavanje i interpretaciju
u ideološkim institucijama. Nazivanje toga teorijom zavjere je
kao da kažemo da General Motors sudjeluje u zavjeri kada pokušava
povećati udio na tržištu. Dio strukture korporacijskog kapitalizma
su igrači u igri koji pokušavaju povećati profit i udio na tržištu,
zapravo, da to ne rade ne bi više bili u igri. Svaki ekonomist
to zna. Istaknuti takvo nešto nije teorija zavjere; to je samo
uzeto zdravo za gotovo. Da netko kaže: "Oh, ne, to je zavjera",
ljudi bi se smijali.
Pa upravo identična stvar se događa kada diskutiramo o kompleksnijem
skupu institucijskih faktora koji odlučuju o stvarima koje se
tiču medija. To je baš suprotno teoriji zavjere. Kao što ste
maloprije spomenuli, ja pokušavam smanjiti ulogu pojedinaca -
oni su nadomijestivi djelovi. To je suprotno teoriji zavjere,
to je institucijska analiza - analiza koju činite automatski
kada pokušavate shvatiti kako djeluje svijet. Nazvati to teorijom
zavjere je jednostavno dio nastojanja da se spriječi viđenje
svijeta kakav je.
P: Ali isto tako mislim da je termin dobio puno različitih značenja.
Pogledajmo korijen same riječi - CONSPIRE, TO BREATHE TOGETHER,
BREATHE THE SAME AIR - hoću reći, čini se da pomoću same riječi
možemo naslutiti neku vrstu zajedničkog interesa ljudi koji "dišu
zajedno". Čini mi se da je riječ upotrebljena na drukčiji
način.
O: Sigurno, ljudi smatraju da bi ta riječ trebala imati nekakvo
opako značenje; grupa ljudi koja se sastaje na tajnim mjestima
i odlučuje o sadržaju svih novina u zemlji. Ponekad to i je tako,
ali uglavnom nije. Mi smo to opisali u "Manufacturing the
consent". Zapravo, model koji smo mi koristili i nazvali
propagandni model je u biti nekontroverzno vođen model slobodnog
tržišta.
P: Nekontroverzno...
O: Vođen model slobodnog tržišta - on je gotovo nekontroverzan.
P: Možete li mi reći kojim stvarima se mediji pouzdano ne bave?
O: Uzmite na primjer neke od problema koje smo mi spomenuli. Problem
- bilo što se događa - će mediji oblikovati i izmijeniti na način
da služi interesima utemeljene moći. Utemeljena moć se može sastojati
od nekoliko dijelova, ti dijelovi čak mogu biti i u konfliktu
tako da ćete dobiti razna taktička mišljenja. Na primjer, najveći
politički problem osamdesetih: Nikaragva. Među elitom je postojala
suglasnost da moramo svrgnuti sandiniste s vlasti i podržavati
ubojstva i teror u Salvadoru i Gvatemali. Unutar tog dogovora
bilo je par taktičkih varijacija. Na primjer, kako svrgnuti sandiniste?
Terorom i nasiljem, kako su htjeli Reaganovci? Ili ekonomskim
gušenjem i manjom dozom terora i pritisaka drugih vrsta, onako
kako su to htjeli "galebovi"? To je bila cijela debata.
Jedina debata. I mediji su se toga držali. Napravio sam detaljnu
analizu tog problema. U izvješćima, uvodnicima i člancima koji
bi trebali odražavati raznolikost mišljenja, predanost toj poziciji
je bila skoro apsolutna. Pogledajte, recimo, članke u New York
Timesu i Washington Postu, kao što sam ja učinio kada su debate
bile u tijeku, i vidjet ćete skoro apsolutno slaganje sa stavom
da sandiniste treba svrgnuti i kako taj cilj postići debatom.
Takvu uniformnost nalazimo u totalitarnoj državi, a ista je stvar
sa svim ostalim problemima na koje sam se usredoočio. Ed Herman,
ja i drugi proučavali smo širok krug slučajeva, i svugdje je
isto.
P: Za medije kažete da primijenjuju nešto što vi zovete izmišljeno
razilaženje u mišljenju. Da li je to jedan primjer toga?
O: Da. Usredotočimo se na pitanje kako svrgnuti sandiniste. 1986.
je upitnik otkrio da je oko 80% ljudi koje zovemo 'vođe' - što
uključuje i šefove korporacija - bilo protiv kontraške vojske
i smatralo da bi se sandinisti trebali uništiti drugim sredstvima
koja bi istodobno uspostavili vođe po svojem izboru. Neke druge
nasilne i nezakonite mjere, ali ne kontraška vojska. Razlog je
bio novčana isplativost. Uvidjeli su da su vojnici, kako su to
liberali rekli, "nedostatni instrument" za postizanje
ciljeva. Da mediji jednostavno odražavaju poslovne interese onda
bi oko 80% komentara bilo protiv kontraške vojske. Pravi broj
je bio oko 50%, što znači da su mediji više podržavali vladinu
poziciju nego što bi propagandni model pretpostavio. Pa naš model
je ipak imao manu - podcijenili smo stupanj medijske ovisnosti
o vlasti. Ali to je bila jedina mana.
P: Mislite li da nas sada mediji pokušavaju uvuči u rat u Perzijskom
zaljevu?
O: Definitivno. To je komplicirana priča, ali opcije su ili rat
ili nagodba putem pregovora. Da li ima prilika za nagodbu? Bilo
je neistraženih prilika. Zanimljivo je vidjeti način na koji
su ih mediji tretirali. Na primjer, 12. 8. Irak se očito ponudio
povuči iz Kuvajta kao dio cjelokupnog povlačenja iz okupiranih
arapskih zemalja. To bi značilo da bi oni uz povlačenje sirijskih
vojnika iz Libanona, izraelskih iz Libanona i s ostalih okupiranih
teritorija odustali i od Kuvajta. To nije nerazuman prijedlog;
možete smisliti bazu za diskusiju. Prijedlog je bio odbijen.
NY Times ga je odbio jednom rečenicom, i to u nekom drugom članku
o nekoj drugoj temi. Televizijske vijesti su se samo smijale.
18. 9. Saddam Hussein je predložio opću nagodbu koja bi tretirala
problem Kuvajta kao arapski problem koji trebaju riješiti arapske
države, kao što je to Sirija rješila u Libanonu, Maroku i Zapadnoj
Sahari. I to je bilo odbijeno od prve, ovog puta na temelju uvjerljivih
razloga - na tom polju Irak ne bi mogao prevladati jer je najjača
sila u tom dijelu svijeta. To je točno, ali izostavljena je jedna
mala činjenica: Saddam nas je kopirao. Svaki put kada Amerika
intervenira u zapadnoj hemisferi odmah upozorimo svijet da se
kloni, obrazložavajući da je to pitanje hemisfere i drugi se
ne bi smjeli miješati. Čak smo stavili i veto na odluke Vijeća
sigurnosti UN-a koje osuđuju američku agresiju. Pa to mora biti
pitanje hemisfere pošto smo mi u hemisferi toliko moćniji od
drugih da očekujemo da ćemo prevladati. Ako to nije dopušteno
Saddamu Husseinu, a nije, nije ni nama. Evo jednog još više zapanjujućeg
slučaja: 23. 8. Irak je Washingtonu predložio ponudu putem bivšeg
visokog američkog dužnosnika s bliskoistočnim vezama. Ponuda
je bila zanimljiva. Prema bilješkama i svjedočenjima ljudi koji
su bili upleteni u to i koje je administracija prihvatila, ponuda
je sadržavala potpuno povlačenje iz Kuvajta i iračku kontrolu
naftnog polja Rumailah koje se nalazi skoro sasvim u Iraku osim
malog dijela u Kuvajtu. Irak tvrdi, možda točno, da je Kuvajt
iskorištavao bogatstva naftnog polja i zato su htjeli nagodbu
koja bi im garantirala kontrolu nad tim poljem - pregovori o
pitanjima sigurnosti, itd. Nisu ni spomenuli američko povlačenje
iz Saudijske Arabije. Zanimljiva ponuda. Koja je bila reakcija
na nju? Kao prvo, nije bila objavljena. Šest dana kasnije, Newsday,
koji ne spada u nacionalni tisak, objavio je ponudu kao glavnu
priču i dao sve detalje. Sljedeći dan, New York Times, ugledne
novine, spomenuli su je u malom odlomku u nastavku stranice na
kojoj se nalazila priča o sasvim drugoj temi. The Times su započeli
citiranjem vlade koja smatra da je ponuda glupost. Onda, nakon
što su uobličili priču, drugim riječima ponuda je glupost, neprimjetno
su zaključili da je priča u Newsdayu bila točna i da je The Times
imao iste informacije tjedan dana ranije ali ih nisu objavili.
I to je bio kraj te priče. To nam otkriva par stvari o medijima.
Kao prvo, pokazuje da se izvan nacionalnog tiska odstupanja događaju
slučajno. Na primjer, izvještaj Newsdaya je otkrio informacije,
a to se nije sviđalo moćnicima koji pokušavaju izbjeći pregovore.
Ta odstupanja se mogu dogoditi, i kada se dogode, sljedi faza
kontroliranja štete. Tada se te informacije stavljaju na rub.
Prvo se prikazuju kao glupost; nakon toga se neprimjetno zaključuje
da su točne i da se to znalo cijelo vrijeme, ali da ih se zaustavljalo
od objavljivanja. I to je kraj priče. Što vam to govori? Opet
možete birati između rata i nagodbe koja bi se ostvarila putem
pregovora. A vidimo kako se moć odnosi o mogućnosti pregovaranja.
Taj problem je slučajno problem Washingtona, što znači i medija.
P: Prioritet Washingtona je rat?
O: Ne rat, već postizanje naših ciljeva prijetnjom i silom.
P: To upučuje na drugo pitanje: kolika je zapravo kriza u Perzijskom
zaljevu?
O: Da preraste u rat, posljedice bi mogle biti katastrofalne.
P: Ne mislim na vrijeme nakon što je Bush poslao vojnike u Saudijsku
Arabiju, već na vrijeme ranije.
O: Čak i tada je bilo ozbiljno. Invazija Iraka na Kuvajt je bila
ozbiljna stvar i trebalo je biti učinjeno sve kako bi ih se maknulo
od tamo. Na temelju principa i međunarodnog zakona ta invazija
nije bitno drugačija od američke invazije na Panamu ili izraleskog
napada na Libanon, ili od puno slučajeva kojih se možemo sjetiti
jer nas nije bilo briga ili smo podržavali agresiju. Ali na temelju,
recimo, ljudskih prava ne možemo taj napad uspoređivati s napadom
Indonezije na Timor koji je vodio do skorog genocida i koji smo
mirno podržavali. Jedini princip u ovom slučaju jest činjenica
da sila ne poboljšava stvari osim ako mi to želimo, a u ostalim
slučajevima mi smo htjeli. Ali ovo je važno jer uključuje energiju.
Arapski poluotok je najveća rezerva energije u svijetu, i glavni
zadatak SAD-a od Drugog svjetskog rata je bio da mi ili naši
klijenti kontroliramo taj izvor energije te da se niti jednoj
domaćoj nezavisnoj sili ne dopusti utjecaj. Davno, u vrijeme
prve naftne krize, to sam smatrao "spoznajom broj jedan" međunarodnih
odnosa. Ta prirodna bogatstva kontroliraju SAD, američke korporacije
i američki klijenti kao što su Saudijska Arabija i neće tolerirati
nikakvu domaću prijetnju. Veliki dio vanjske politike okreće
se oko toga. I uopće nema sumnje u to da je Saddam Hussein čudovište
i gangster. Ali, naravno, on je bio isto takvo čudovište prije
šest dana kada je bio omiljeni američki klijent. Amerika mu je
bila najveći trgovački partner i Bushova administracija je napravila
više nego što je trebala kako bi mu ponudila najam, kredite,
itd. Sve ovo su mediji doslovno tajili dulje vrijeme. I prije
je bio čudovište. I još uvijek je čudovište. Samo ovog puta njegova
strahovita djela su štetila američkim interesima pa je u medijima
prikazan kao čudovište.
P: Imam osjećaj da su stavovi ljudi u zemlji uvjetovani demonizacijom
Husseina u tisku. Ljudi bi se mogli pitati "zašto da prihvatimo
ove prijedloge?"
O: Trebali bismo ih shvatiti ozbiljno jer je Hussein preplašen.
Demonizacija je ovaj put točna; on je zlikovac isto kao što je
bio i onda kada je tisak pisao drugačije. Ali činjenica je da
se on uvalio preko glave i sada to očito shvaća. Mi, slučajno,
ne znamo da li su te ponude istinite; postoji samo jedan način
da saznamo - a taj je da prihvatimo ponude. Washington to ne
želi. Ne možete ne primijetiti činjenicu da su SAD same u tom
pogledu. Tko još ima vojsku u toj regiji?
P: Pa izgleda kao da SAD želi podmititi Egipat da pošalje svoje
vojnike.
O: Mi pokušavamo nagovoriti ostale zemlje da sudjeluju, što je
samo po sebi zapanjujuće. Upravo sada dok nas dvojica razgovaramo,
američka vlada - Nicholas Brady i James Baker - putuju svijetom
dajući sve od sebe kako bi nagovorili ljude da sudjeluju. Što
to znači? Do sada su svi odbijali, ali ako ih mi moramo tjerati
na suradnju to pokazuje našu osamljenost. Jučer, 6. 9., Njemačka
je objavila da neće platiti ništa američkim snagama u Saudijskoj
Arabiji - to je bio bilateralni dogovor SAD-a i Saudijske Arabije,
i Njemačka nema s tim nikakve veze. Japan, još jedna od najvećih
ekonomskih sila u svijetu, je rekao da će možda ponuditi nekakvu
novčanu pomoć zemljama pogođenim embargom, ili će, znate, poslati
nekoliko džipova. Egipat, velika, jako naseljena zemlja s velikom
vojskom koja se sastoji od trećine milijuna ljudi, je poslao
2000 muškaraca naoružanih laganim oružjem i džipovima. Ja mogu
skupiti više među ljudima koje znam. Što se tiče Saudijske Arabije,
u današnjim jutarnjim novinama piše da je Saudijska Arabija odlučila
platiti dio troškova američkih vojnika. Kako uzbudljivo. Hoću
reći, tu su američki vojnici poslani kako bi očuvali Saudijsko-arabijsku
monarhiju, a Arapi su voljni platiti dio troškova. Nije li to
impresivno.
P: Pa, Amerika želi Egiptu oprostiti dug od 7 milijardi dolara
i učiniti Sovjetski Savez najomiljenijim trgovačkim partnerom
ako rade ono što im se kaže.
O: To, ustvari, znači davanje diplomatskog pokrića. Zašto je Amerika
toliko očajna za diplomatskim pokrićem? Zapravo, zašto cijeli
svijet odbija oružani sukob? To su stvari koje bi pravi objektivni
mediji istraživali. A o tome nikakve diskusije. I onda naiđete
na bijesan uvodnik u NY Timesu u kojem se autor pita "zašto
svijet glumi negativca?". Pokušajte pronači analizu istinitih
stvari. Razlozi za to postoje i prilično su očiti. Znate, Amerika
je dulje vrijeme bila dominantna svjetska sila - i ekonomski
i vojno. Sve strane su se složile da je intervencija Amerike
u zemljama trećeg svijeta bila politički slaba, ali ekonomski
i vojno jaka. Obično je snaga ta pomoću koje prevladavaš. Mi
smo imali vojnu i ekonomsku snagu. Sada smo mi samo jedni od
troje. S ekonomskog stajališta, svijet je podijeljen na tri pola.
Ali SAD su još uvijek jedinstvene po vojnoj snazi. Nitko nam
nije ni blizu; mi smo vojna sila. Povlačenjem Sovjetskog Saveza
sa svjetske pozornice postali smo slobodniji u korištenju vojne
snage, s obzirom da je sovjetsko sredstvo zastrašivanja nestalo.
Sa snagom, u našem slučaju vojnom, dolaze i razna normalna iskušenja.
Njemačka i Japan imaju drugačije interese, interese koji ne uključuju
rješenje problema korištenjem sile.
P: Da li postoji dobar razlog zašto je Bush poslao sve te vojnike
u Saudijsku Arabiju?
O: Zapravo i ne. Hoću reći, svjetska zajednica je imala razloge
za netoleriranje iračke agresije, zauzimanja Kuvajta te bilo
kakve prijetnje Saudijskoj Arabiji. Razjašnjenje i pojašnjenje
tih problema je bilo apsolutno opravdano i mislim da Bush zna
da se svijet slaže u vezi toga. Pitanje je kako krenuti dalje?
P: Ali moje pitanje je da li postoji ikakav razlog za slanje
vojnika tamo? I nije li to opasno povisilo uloge?
O: O tome bi se dalo raspravljati, nisam baš potpuno siguran da
je postojao razlog. Ali vojno prisustvo je bilo neizbježno. Puno
prihvatljivije bi bilo da se sve to odvijalo pod zaštitom UN-a.
Ali ni to se nije dogodilo. Bolje rečeno, trebalo se dogoditi,
ali UN to nije htio prihvatiti; to jest ostale svjetske sile
nisu bile sasvim spremne staviti na snagu embargo. Nakon velikih
napora, Vijeće sigurnosti UN-a je donijelo rezoluciju koja je
bila puna opreza: odbili su odobriti i najmanju upotrebu sile.
Još jednom, Amerika je ostala sama.
P: Zanimljivo je u medijima vidjeti drugačiju sliku. Na primjer,
maloprije ste pričali koliko je sada zapravo Saddam Hussein slab
i uplašen, u najmanju ruku uplašen.
O: Pa, tako izgleda. Ali s druge strane, nikad se ne zna da li
je to gluma - samo pokušaj da dobijemo ono što možemo - ili je
on uistinu preplašen. I kao što rekoh, samo je jedan način da
saznamo, a to je kroz nagodbu.
P: Mislite li da je Hussein vojno moćan u onoj mjeri u kojoj
to prikazuju mediji?
O: Kada se radi o tome, mislim da su mediji prilično točni. Pogledate
li bolje vojnu analizu, vidjet ćete da je njegova vojna sila
djelomično razvodnjena. Vojska ima slab moral, ograničene mogućnosti…
Ali ovisi o standardima po kojima sudite. Po standardima Bliskog
Istoka, to je jedna izrazito moćna vojska. Ali ako bi slučajno
došlo do rata sa SAD-om, Irak bi izgubio. Da želimo, mogli bismo
ih raznjeti van svemira.
P: Što je s novim medijskim poštovanjem prema UN-u, sada kada
UN navodno glasa za nas?
O: To je zanimljiva priča. UN je dobio pohvale na koje nisu naviknuti.
Članci i članci su pisali o tome kako sa završetkom Hladnog rata
i Rusima skinutim s vrata, UN napokon može funkcionirati kako
je od početka zamišljeno. Ipak, postoji mali problem. Zadnjih
dvadeset godina UN nije mogao funkcionirati zbog SAD-a. Mi definitivno
vodimo u vetoima Vijeću sigurnosti. U puno stvari, uključujući
Bliski Istok, nadgledanje međunarodnog prava, razoružanje, okoliš,
bilo što, SAD je stavio veto na odluke Vijeća sigurnosti više
puta i glasao je sam ili s jednom ili dvije države koje su klijenti
u Glavnoj skupštini. To se desilo mnogo puta. I što vam to onda
govori? Pogledate li stav Amerike prema UN-u, vidjet ćete da
je u kasnim 40-ima UN bio dosta preferiran. U to vrijeme, nakon
završetka Drugog svjetskog rata, Amerika je bila gotovo najdominantnija
u svijetu i UN je slijedio američke naredbe. Znači, tada je UN
predstavljao dobru stvar, a Rusi, koji su bili nadglasani jer
smo koristili UN protiv njih, bili su negativci. Kako se američka
dominacija u svijetu smanjivala tako su se smanjivale simpatije
prema UN-u. Pošto su zemlje Trećeg svijeta stekle neovisnost
i otvorila im se mogućnost priključivanja UN-u, UN je pao u "tiraniju
većine" inače znanu kao demokraciju jer nije slijedio američke
naredbe. Tako smo postupno tijekom godina izgubili interes za
UN. Oko 1970. situacija je došla do točke kada je Amerika postajala
sve izoliranija. I tada su UN značili lošu stvar jer su bili
puni iritantnog anti-amerikanizma.
Zanimljivo je vidjeti promjenu diskusije tijekom tih godina.
U 50-ima se postavljalo pitanje zašto su Rusi tako grozni? Do
1985. već se pitalo zašto je svijet tako grozan? Dopisnik za
NY Times Magazine iz UN-a se pitao kako to da se svijet ne slaže.
Mislim, koji god problem bio u pitanju, oni glasaju protiv nas,
pa što se događa sa svijetom? Dosta se razmišljalo o tome. U
ovom primjeru, UN se više manje ponašao u skladu s američkim
prohtjevima. Odjednom, UN je prekrasna institucija. Svatko tko
pogleda taj problem smatrao bi ga komedijom. Svaka razborita
osoba. UN se smatra pogodnim sve dok slijedi američke naredbe,
kada nije tako smatra se beskorisnim. Nadalje, zadnjih dvadeset
godina Sovjetski Savez je pretežno glasovao kao i većina, velika
većina. To su činjenice. Pokušajte naći izvještaj u tisku koji
to opisuje. Ovo još jednom pokazuje da su mediji jedinstvena
institucija prijevare i izvrtanja.
P: Ne samo to nego… da li ste nedavno gledali "Nightline"?
O: Ne gledam ja to.
P: Pa, Barbara Walters je tiranizirala njemačkog novinara i predstavnika
japanskog ministarstva gospodarstva pitanjima o tome da li će
oni dati novac. Barbara Walters je skoro pričala u ime američkog
naroda i pitala ih gdje je njihov prokleti novac.
O: Očito pitanje se nameće samo po sebi. Zašto… recimo je ona
glas američke vlade, a ne američkog naroda… zašto ona mora tiranizirati
njemačke i japanske predstavnike kako bi nam oni dali svoj novac?
Zašto se moramo natezati s njima kako bi ih natjerali da plate?
Ipak, oni su pouzdaniji po pitanju nafte s Bliskog Istoka nego
mi. Pa, u čemu je onda problem? Možda to govori nešto o nama.
Možda nešto ne valja u našoj politici, našoj predanosti… takva
pitanja se ne postavljaju. Hoću reći, ipak je zakon logike takav
da smo mi u pravu što god radili. Čak i ako se cijeli svijet
ne slaže s nama, ne samo po pitanju ovog nego niza drugih stvari,
svijet je u krivu. Ako se ne slaže s nama, svijet nije dio ekipe.
I to uzimamo zdravo za gotovo.
P: Nije da je taj njemački novinar imao ključeve državne blagajne.
To nisu bile vijesti, to nije bila analiza. To je bilo poziranje.
To me navodi na moje sljedeće pitanje. Najviše se koncentrirate
na tisak; postoji li razlog za to?
O: Nemam sredstva koja bi pokrivala televiziju. Ne zaboravite
da s ove strane ograde nemamo puno sredstava. Sve što ja radim
je pomoću mog vremena i pretežno mog novca. S druge se strane
ograde nalazi pregršt sredstava. I ako stvarno ozbiljno želite
pokriti televiziju trebali biste prolaziti kroz transkripte,
što oduzima puno vremena. Nadalje, pretpostavimo da je bilo proučavanja
televizije, bilo je nekih, slučaj je taj da je pripremanje vijesti
na televiziji unutar granica određenih tiskom. Prilično točno
možete pretpostaviti što će biti na televiziji određenu večer
ako pogledate prednju stranicu NY Timesa ili Washington Posta.
P: Naravno, čak i ljudi s televizije to priznaju. Mislite li
da postoji razlika u djelotvornosti indoktrinacije između televizije
i tiska?
O: Da. Za većinu populacije, televizijsko viđenje stvari je vjerojatno
puno utjecajnije.
P: Gore Vidal, između ostalih, smatra da je lakše manipulirati
ljudima koji su poplavljeni televizijskim vijestima? Da li vjerujete
tome?
O: Mislim da bi ponovo trebali napraviti razliku između političke
klase - onih koji su aktivniji u političkom, ekonomskom, i kulturnom
vođenju - i ostatka populacije koji imaju funkciju pasivnih promatrača.
Za veliku većinu populacije glavni utjecaj ne dolazi kroz televizijske
vijesti, već kroz mehanizme za odvraćanje njihove pozornosti.
Mehanizmi uključuju različite programe, sve od sporta i humorističnih
serija pa do otmjenih slika života kakav bi "trebao" biti.
Sve što ima za svoj učinak izoliranje ljudi. Sve što ih drži
udaljene jedne od drugih i fokusirane na televiziju napravit
će od njih pasivne promatrače. Sjetite se da je ovo ipak osnovna
teorija liberalne demokracije, ne izmišljam. Pročitate li, recimo,
tekstove Waltera Lippmana, starješine američkog novinarstva koji
se još smatra i vodećim progresivnim, demokratskim teoretičarem,
vidjet ćete da za pravilno funkcioniranje demokracije postoje
dvije različite uloge: jedna je uloga posebne klase odgovornih
ljudi, male manjine, a druga je uloga javnosti koju je Lippman
opisao kao "zbunjeno stado". Javnost ima ulogu promatrača,
a ne sudionika; njihova jedina uloga je promatranje i tu i tamo
odobravanje nekakvih odluka. Donošenje odluka je u rukama elite.
To se zove demokracija.
P: I to bi trebalo biti svjesno izvedeno.
O: Pa, ja citiram Lippmana i on smatra da bi trebalo biti svjesno.
To možemo povezati s utemeljiteljima: šira javnost trebaju biti
promatrači. Država je utemeljena na ideji... pa, John Jay (predsjednik
Ustavne konvencije i prvi glavni sudac Vrhovnog suda) lijepo
je to sročio: "Ljudi koji posjeduju zemlju trebaju vladati
njome". Na je taj način utemeljena zemlja i na taj je način
ona vođena.
P: Da li stvari idu na bolje ili na gore što se tiče pristupa
alternativnim izvorima informacija?
O: Stvari se poboljšavaju.
P: Kako to?
O: Kao prvo, mediji su bolji i otvoreniji nego što su bili prije
dvadeset, dvadesetpet godina. Pričao sam o tome koliko su ograničeni,
ali su puno bolji nego prije dvadesetpet do trideset godina.
P: Kako je došlo do promjene?
O: Najviše načinom kojim se sve mijenja - putem društvene promjene.
Zašto imamo slobodu govora? Ne zato što je to netko napisao nego
zbog stoljeća borbe - ljudske borbe. Svaka društvena promjena
nastupi nakon duljeg razdoblja borbe - bio to mirovni pokret,
pokret za ljudska prava, ženski pokret ili bilo što drugo. A
u 1960-ima je došlo do velikog narodnog buđenja koje je poboljšalo
kulturni i intelektualni nivo velikog dijela stanovništva. I
to je imalo svoj učinak. Buđenje se pokušavalo spriječiti, ali
mislim da od toga nije bilo ništa. Imalo je i svoj učinak na
javno disidentstvo tijekom osamdesetih koje je bilo veće nego
u našoj nedavnoj povijesti. Imalo je učinak i na medije i Kongres.
Puno ljudi koji su prošli kroz to iskustvo ušlo je u sustav -
i to je imalo učinak. Sada imate ljude u medijima čiji su se
stavovi formirali tijekom šezdesetih, i ponekad ćete vidjeti
njihov učinak. Ista stvar je i s Kongresom. Uzmite na primjer
kampanju za ljudska prava koju je inicirao Kongres i koja se
greškom pripisala Carterovoj administraciji. Velik dio inicijative
za tu kampanju došao je od strane mladih ljudi koji su sazreli
iz iskustva šezdesetih.
P: Znači mislite da ljudi postaju...
O: Mislim da se situacija malo popravila u mainstream institucijama.
Osim toga, ima dosta alternativa. Uzmimo na primjer radio baziran
na zajednici, koji je prilično proširen po cijeloj zemlji, to
stvarno nudi alternativu. Zajednice koje imaju radio postaju
baziranu u zajednici su bitno drukčije od drugih u smislu živahnosti
i otvorenosti političke diskusije. Puno putujem po zemlji i za
mene je razlika opipljiva.
P: Znači, ljudima se sve manje može manipulirati?
O: Pa da. Mogli ste to vidjeti u osamdesetima. Na primjer, od
Reaganove administracije se očekivalo da intervenira diljem svijeta
kao što je to činila Kennedyjeva administracija. Kennedy im je
bio model. A Kennedyjeva administracija je bila vrlo jasna što
se toga tiče, nešto što su radili je bilo tajno, ali većina je
bila prilično otkrivena. Kada su počeli bombardirati Južni Vijetnam,
sve je bilo na naslovnicama. Kada su poslali vojnike u Vijetnam,
također je bilo jasno. Reagan to nije mogao raditi, odmah su
se morali okrenuti tajnom ratovanju, zapravo vjerojatno su izvršili
najveću akciju tajnog terora u modernoj povijesti. Opseg tajnih
operacija je dobra mjera za javne disidente. Tajne operacije
nisu skrivene od nikoga osim domaće populacije. I one su nedjelotvorne.
Svaka država će upotrijebiti otvoreno nasilje ako se može izvući,
nasilje će se pretvoriti u skriveno ako se ne može izvući.
P: Možete li nam ponuditi savjete kako izbjeći neprekidnu indoktrinaciju
koju nam serviraju mediji?
O: Ljudi moraju shvatiti da se treba primiti nečega što bismo
mogli nazvati tečajem samoobrane. Trebate razumjeti prirodu materijala
koji vam se nameće i njegove institucijske izvore. Kada to napravite,
možete početi ispravljati. Teže je ako ste izolirani pojedinac.
Ali u solidarnosti i komunikaciji s drugima to može biti postignuto.
Na primjer, Pokret solidarnosti Centralnoj Americi, koji je bio
vrlo učinkovit tijekom 80-ih, anti-apartheid mreža, pokret zelenih,
ženski pokret, itd. su uspjeli. Na taj se način bori. Izolirani
pojedinac - osim ako nije iznimno hrabar - ne može pobijediti.
» 7.