Vezano uz -->
Online knjige
Mediji, propaganda i sistem
» 1.
» 2.
» 3.
» 4.
» 5.
» 6.
» 7.
» 8.
» 9.
» 10.
» 11.
Sport
Kultura
Glazba
Fun
MP3 music
Lektire
SMS poruke
Vicevi
Galerija
Lektira
Online igre
|
Noam Chomsky - Mediji, propaganda i sistem
8. KONTROLA NAŠIH ŽIVOTA
Predavanje Noama Chomskog, 26. 2. 2000., Kiva Auditorium, Albuquerque,
New Mexico
Ne pretjerujem kada kažem da je želja za kontroliranjem naših života
dominantna tema svjetske povijesti, naročito u nekoliko posljednjih stoljeća
dramatičnih promjena u "ljudskim odnosima i svjetskom poretku".
Tema je preopširna da bi o njoj sada diskutirali i zato ću je malo skratiti.
Kao prvo, držat ću se sadašnjih manifestacija i korijena te teme, te ću
obratiti pozornost na ono što bi nas moglo očekivati. Isto tako, držat
ću se globalnog prostora koji je zasigurno jedina domena u kojoj se ti
problemi pojavljuju.
Svjetski su se problemi definirali, imajući u obziru predodžbu o suverenitetu,
drugim riječima pravo političkih entiteta da idu svojim putem koji može
biti dobar ili loš, ali da nema upletanja izvana. U stvarnome bi svijetu
upletanje izvana značilo visoko koncentriranu moć s glavnim sjedištem
u Sjedinjenim Američkim Državama. Različite su riječi bile upotrebljavane
kako bi opisale tu koncentriranu svjetsku silu, ovisno o tome koji aspekt
suvereniteta i slobode imamo na umu. Ponekad kažemo Washington, ili Wall
Street, ili NATO, ili međunarodna ekonomska birokracija (WTO, Svjetska
Banka, MMF), ili G7 (bogate zapadne industrijske zemlje), ili G3, ili,
najtočnije, G1. Ako tu koncentriranu moć želimo temeljitije opisati, reći
ćemo da je ona spektar megakorporacija, često međusobno povezanih savezom
država koje upravljaju ekonomijom koja je na neki način korporativni merkantilizam,
koji sve više prerasta u oligarhiju te se oslanja na državnu moć kako
bi socijalizirao rizik i cijenu te obuzdao neposlušne elemente.
Problemi suvereniteta su se javili u dvije domene tijekom 1999. godine.
Jedna predstavlja suvereno pravo po kojemu smo sigurni od vojne intervencije.
Tu se postavljaju pitanja o svjetskom poretku baziranom na suverenim državama.
Druga domena je suvereno pravo u socio-ekonomskoj intervenciji. Ovdje
se postavljaju pitanja o svjetskoj dominaciji multinacionalnih korporacija,
naročito financijskih institucija u proteklih par godina, te o cijelome
okviru konstruiranom da udovolji njihovim interesima. Svi su se ti problemi
dramatično iskazali u Seattleu u studenome 1999. godine.
Prva kategorija, znači vojna intervencija, je bila vrlo živahna tema prošle
godine. Dva slučaja dobila su posebnu pozornost i važnost - Istočni Timor
i Kosovo, obrnutim redoslijedom što je vrlo zanimljivo jer to onda mijenja
i vrijeme i važnost. O tim temama bi se dalo puno reći, a imamo i puno
novih spoznaja o njima. Ako se želite vratiti na to kasnije u svojim pitanjima,
dobro. Bit ću sretan što mogu razgovarati o toj velikoj, poučnoj i važnoj
temi, ali vremena je malo. Usredotočit ću se i držati druge teme, iako
ću i tu skratiti stvari. Radi se o pitanju suvereniteta, slobode, ljudskih
prava, pitanjima koja se javljaju u socio-ekonomskom kontekstu. To je
manji dio cijele ove teme.
Prvo, općenita misao - suverenitet kao takav nije vrijednost. Vrijednost
je dok je u vezi sa slobodom i pravima, bilo da ih povećava ili smanjuje.
Uzet ću zdravo za gotovo nešto što je na prvi mah očito ali je u biti
kontroverzno - kada pričamo o slobodi i pravima u glavi imamo ljudska
bića; drugim riječima ljude od krvi i mesa, a ne apstraktne političke
i pravne konstrukcije kao što su korporacije ili države ili kapital. Ako
ti entiteti i posjeduju neka prava, što je upitno, tada bi njihova prava
trebala proizlaziti iz prava ljudi. To je središnja klasična liberalna
doktrina. Uz to, to je i stoljećima glavni princip ljudske borbe, međutim
on ima veliku opoziciju - službenu doktrinu: središta bogatstva i privilegije.
Ista stvar je na političkom i socio-ekonomskom području. Zamolit ću vas
da ovo pitanje stavite na stranu nekoliko minuta kako bih mogao reći par
stvari o cijeloj pozadini.
Politički je svijet poznat po sloganu "narodni suverenitet u vlasti
sastavljenoj i izabranoj od ljudi i za ljude", ali u praksi stvari
su drugačije. Praksa smatra ljude neprijateljima. Ljude treba kontrolirati
za njihovo dobro. To možemo vidjeti daleko kroz povijest, u najranijim
demokratskim revolucijama iz sedamnaestoga stoljeća u Engleskoj i u sjevernoameričkim
kolonijama stoljeće kasnije. U oba slučaja, demokrati su bili pobijeđeni,
ne potpuno i definitivno ne trajno. U Engleskoj u sedamnaestome stoljeću
većina stanovništva nije htjela da njima vlada kralj ili parlament. Sjetite
se da su kralj i parlament bili dva suparnika u standardnoj verziji građanskoga
rata, ali kao u većini građanskih ratova, dobar dio populacije nije htio
niti jednoga od njih. Dobar dio populacije htio je, kako su se izrazili
i u svojim pamfletima, vladavinu "seljaka istih poput nas, koji imaju
na umu naše potrebe", a ne "vitezova i gospode koji prave zakone
namijenjene jedino plašenju i tlačenju i kojima su ljudske patnje strane".
Te iste ideje nadahnule su buntovne farmere u kolonijama stoljeće kasnije,
ali konstitucijski sustav je bio drugačiji. Sprečavao je tu herezu. Cilj
konstitucijskoga sustava je bio da "štiti manjinu od većine"
i osigura da "zemljom vladaju oni koji je posjeduju". To su
riječi oca ustava Jamesa Madisona i predsjednika Kontinentalnoga kongresa,
te prvoga vrhovnog suca Vrhovnoga suda Johna Jaya. Njihova koncepcija
je prevladala, no konflikti su se nastavili. Stalno preuzimaju nove oblike;
trenutno su živi. Elitna doktrina ostaje nepromijenjena.
U dvadesetome stoljeću (držat ću se ovdje nekakve liberalne, progresivne
strane spektra - druga strana je puno okrutnija) narod se smatra "neukim
i dosadnim nestručnjacima" koji imaju ulogu promatrača, a ne "sudionika",
osim u povremenim prilikama kada mogu birati između predstavnika privatne
moći. To zovemo izborima. Za vrijeme izbora mišljenje javnosti je nebitno
ako je u sukobu sa prohtjevima bogate manjine koja vlada zemljom. U biti,
te stvari se upravo sada događaju.
Jedan zapanjujući primjer (a ima ih mnogo) tiče se svjetskoga ekonomskog
poretka - trgovačkih sporazuma. Ankete pokazuju da se većina građana strogo
protivi stvarima koje se dešavaju, ali se ti problemi ne pojavljuju na
izborima. Za vrijeme izbora to nije tema jer središta moći, bogata manjina,
složno podržavaju utemeljenje posebne vrste socio-ekonomskog poretka.
Zato se takve teme ne pojavljuju. Raspravljaju o stvarima za koje previše
i ne mare, na primjer pitanja karaktera ili reforme za koje znaju da se
neće dogoditi. O tome se diskutira, a ne o stvarima koje brinu ljude.
Vrlo tipično i smisleno ako znamo da je uloga masa, neukih i dosadnih
nestručnjaka, promatranje. Ako javnost, kao što se često i dogodi, traži
način da se organizira i uključi u politiku kako bi mogla sudjelovati
i predstaviti svoje probleme, to je problem. To nije demokracija, već
"kriza demokracije" koja se mora svladati. Ponovno citiram. Sve su to
citati liberalne, progresivne strane modernoga spektra, ali su principi
dosta rasprostranjeni, i zadnjih dvadesetpet godina predstavlja jedan
od regularnih perioda kada se izvršavala velika kampanja koja bi pokušala
nadjačati krizu demokracije i vratiti javnost u njihovu pravilnu ulogu
apatičnih, pasivnih i pokornih promatrača. To je političko područje. U
socio-ekonomskom području naići ćete na nešto slično. Dugo vremena su
trajali paralelni, usko povezani sukobi. U ranim danima industrijske revolucije
u SAD-u, znači u Novoj Engleskoj prije stopedeset godina, postojao je
živahan, nezavisan radnički tisak kojeg su vodile mlade žene ili gradski
obrtnici. Prezirali su "degradaciju i podređenost" novonastalih
industrijskih sustava koji su prisiljavali ljude da se iznajmljuju kako
bi preživjeli. Vrijedi se sjetiti, i teško se sjetiti, možda, da se nadničarski
posao u to vrijeme nije smatrao puno drukčijim od ropstva; i to nisu smatrali
samo radnici u tvornicama nego i većina mainstreama - na primjer Abraham
Lincoln, ili republikanska stranka, čak i uvodnici u New York Timesu.
Radnici su se protivili povratku na "monarhijskim principima"
u industrijskome sustavu, te su zahtijevali da oni koji rade u tvornicama
i posjeduju tvornice - duh republikanizma. Prezirali su "novi duh
doba - obogaćivanje tako da ne misliš na nikoga osim na sebe", ponižavajuću
i degradirajuću viziju ljudskoga života koja mora biti silom natjerana
u ljudski um uz veliki trud, a to se, u biti, događalo stoljećima.
U dvadesetome stoljeću literatura industrije za odnose s javnošću osigurava
bogate i poučne upute koje kazuju kako uliti "duh novog doba" kreiranjem
umjetnih potreba, ili (citiram) "ustrojavanjem misli na isti način na
koji vojska ustrojava svoje vojnike" te poticanjem filozofije ispraznosti
i nedostatka smisla života tako da se ljudsku pažnju usmjeri na "površne
stvari koje uključuju modernu potrošnju". Ako se to može izvesti, ljudi
će prihvatiti besmislene i pokorne živote koji su im namijenjeni te će
zaboraviti subverzivne ideje o preuzimanju kontrole nad svojim životima.
To je veliki projekt društvenog izmudrivanja. Traje već stoljećima, ali
je u zadnjemu stoljeću postao intenzivan i velik. Izvodi se na mnogo načina.
Neke načine sam spomenuo maloprije, oni su vrlo dobro poznati pa ih neću
ilustrirati. Neki načini oslabljuju sigurnost, na primjer prijetnja premještanja
rada. Jedna od glavnih posljedica krivo nazvanih "tržišnih ugovora"
(naglašavam "krivo nazvanih" jer njih se ne tiče slobodno tržište;
imaju jake anti-tržišne elemente raznih vrsta i definitivno nisu "ugovori",
barem što se tiče ljudi jer ljudi im se uglavnom protive) jest promicanje
prijetnje premještanja rada - to ne mora biti stvarnost, već samo prijetnja
(ponekad i jest stvarnost), a natjeravanje na disciplinu putem oslabljivanja
sigurnosti je dobar način.
Drugo sredstvo, ispričavam se na tehničkoj terminologiji, bi bilo promoviranje
fleksibilnosti burze rada. Citirat ću Svjetsku banku koja vrlo jednostavno
objašnjava problem. "Povećanje fleksibilnosti burze rada - unatoč
lošemu imenu koje je dobila kao eufemizam za smanjenje plaća i izbacivanja
radnika (što ona, u biti, i jest) je neizbježno u svim regijama svijeta…
Najvažnije reforme uključuju povećana ograničenja mobilnosti radništva
i fleksibilnost plaća, baš kao i prekidanje veza između društvenih usluga
i radnih ugovora." To znači rezanje povlastica i prava za koja smo
se generacijama s gorčinom borili.
Kada govore o povećanim ograničenjima fleksibilnosti plaća misle na smanjene
fleksibilnosti plaća, a ne povećanje. Mobilnost radništva ne znači da
se ljudi mogu kretati gdje god žele, kako govori teorija slobodnoga tržišta
još od Adama Smitha, već pravo da se radnici otpuste kada god šefu to
padne na pamet. A po trenutnoj verziji globalizacije temeljenoj na investicijama,
kapital i korporacije su ti koji imaju slobodu kretanja, ali ne i ljudi,
budući da su njihova prava na drugome mjestu.
Ove "prijeko potrebne reforme", kako ih naziva Svjetska banka,
su nametnute velikome dijelu svijeta kao uvjeti za ratifikaciju sa Svjetskom
bankom i MMF-om. Uvjeti za ratifikaciju u bogatim, industrijskim zemljama
predstavljeni su drugim sredstvima, i imali su efekta. Alan Greenspan
je svjedočio u Kongresu da je "veća radnička nesigurnost" važan
faktor u "ekonomiji iz bajke". Na taj način inflacija ne raste
jer se radnici boje pitati za plaće i povlastice. Nesigurni su. To se
jasno vidi u statističkim rezultatima. U zadnjih dvadesetpet godina, u
periodu vraćanja unatrag, u vrijeme krize demokracije, plaće su se smanjile
večini radnika, a satnica se povečala - postala je najveća u industrijskome
svijetu, a to je naravno primijetio i poslovni tisak koji je to opisao
kao "srdačno dočekan razvitak neizrecive važnosti", razvitak
koji je radnike primorao da napuste svoje "luksuzne načine života",
dok je profit korporacija "zasljepljujući" i "čudesan"
(Wall Street Journal, Business Week i Fortune). U državama koje ovise
o nama, manje delikatne mjere su na raspolaganju. Jedna od njih je "kriza
duga", koja se može povezati s politikom Svjetske banke i MMF-a u
1970-ima, te s činjenicom da su bogati iz trećega svijeta, većinom, oslobođeni
društvenih obveza. Latinska Amerika je dramatičan primjer toga. "Kriza
duga" jest nešto, ali pažljivo moramo promotriti što. To ni u kojem
slučaju nije banalna ekonomska činjenica. To je ideološka umna tvorevina.
Ono što se zove "dug" moglo bi biti riješeno na mnogo jednostavnih
načina.
Jedan način je da se moćnici pridržavaju kapitalističkoga principa po
kojemu posuđivači moraju platiti, a iznajmljivači su ti koji moraju riskirati.
Na primjer, ako mi posudiš novac i ja ga pošaljem u svoju banku u Zurich
i kupim Mercedes, a ti se vratiš i tražiš me natrag novac, ne mogu reći:
"Oprosti. Nemam ga. Uzmi od mog susjeda." Ako ne želiš riskirati
sa zajmom, ne možeš reći: "Moj susjed će platiti." Ali tako stvari
stoje u svijetu. To je "kriza duga". Dug ne plaćaju oni koji
su ga posudili - vojni diktatori, njihovi stari znanci, bogati i privilegirani
u visoko autoritativnim društvima koja smo mi podržavali - oni ne moraju
platiti. Uzmimo na primjer Indoneziju gdje trenutni dug iznosi 140% domaćeg
bruto proizvoda. Novac su posudili vojni diktatori i njihovi prijatelji
i možda još nekoliko stotina ljudi, ali dug mora otplatiti narod koji
je pod oštrim mjerama režima. A vođe su uglavnom sigurni od rizika. Dobivaju
osiguranje od rizika putem raznih sredstava društvenog osiguranja, prebacujući
ih na porezne obveznike sa Sjevera. To je jedna od funkcija MMF-a. Slično
stanje je i u Latinskoj Americi, ogromni južnoamerički dug nije puno različitiji
od odljeva kapitala iz Latinske Amerike, što ukazuje na jednostavan način
rješavanja problema duga (ili njegovog velikog dijela), ako itko vjeruje
u kapitalistički princip, koji je, naravno, neprihvatljiv, jer stavlja
teret na krive ljude - na bogatu manjinu.
Ima još dobro poznatih načina za eliminaciju duga koji pokazuju da je
on ideološka umna tvorevina. Osim kapitalističkoga principa, tu je još
jedna metoda, a to je međunarodni zakon kojeg su predstavile SAD kada
su, kako kažu povijesne čitanke, "oslobodile" Kubu, što znači
da su je osvojili kako se ona sama ne bi 1898. oslobodila od Španjolske.
Tada su ukinuli dug Kube Španjolskoj na temelju savršeno razumnih razloga
- dug je bio nametnut narodu. Dug je bio nametnut prisilnim metodama.
Taj događaj je ušao u međunarodni zakon i to najviše uz američku inicijativu.
Zove se princip neprihvaćenog duga. Takav dug mora biti onesposobljen,
ne treba biti plaćen. Američki izvršni direktor MMF-a je primijetio da
bi dug trećega svijeta bio poništen da je taj princip na raspolaganju
žrtvama, a ne bogatima.
Ali tako ne može biti. Neprihvaćeni dug je moćno oružje kontrole i ne
može biti oprošten. Zahvaljujući toj metodi, ekonomija oko polovice svjetskoga
stanovništva je u rukama birokrata u Washingtonu. Isto tako, polovica
svjetske populacije (ne ista polovica, preklapaju se) je podvrgnuta jednostranim
američkim sankcijama, a to je vrsta ekonomske prisile koja, opet, jako
oslabljuje suverenitet i stalno se osuđuje, nedavno ju je UN proglasio
neprihvatljivom, ali ni to ne pravi razliku.
U bogatim je zemljama mnogo sredstava pomoću kojih se dobiva isti rezultat.
Vratit ću se na to, ali prije toga par riječi o stvarima koje nikako ne
smijemo zaboraviti - sredstva koja se koriste u satelitskim državama su
brutalna. U Salvadoru su prije par godina Isusovci organizirali konferenciju
na kojoj se razmatrao projekt državnog terorizma u 1980-ima i njegov nastavak
kojeg su pobjednici nametnuli socio-ekonomskom politikom. Konferencija
je posebnu pažnju posvetila preostaloj "kulturi terora" koja
traje i nakon što pravi teror nestane, te ima učinak "umanjivanja
očekivanja većine", većine koja odbacuje bilo kakvu pomisao o "alternativi
zahtjevima moćnika". Naučili su lekciju Nema Alternative (There Is
No Alternative) - TINA - okrutan izraz koji je izmislila Maggie Thatcher.
TINA je sada već poznati slogan korporacijske verzije globalizacije. U
satelitskim je državama veliki uspjeh terorističkih operacija bilo uništavanje
svake nade koja je nastala u Južnoj i Srednjoj Americi u 1970-ima, a bila
je inspirirana organiziranjem ljudi u regiji te "boljim izborom za
siromašne" u crkvi koja je bila grubo kažnjena zbog odstupanja od
svoga primjerenog ponašanja.
Opet bih mogao puno toga reći, ali nemamo puno vremena. Ponekad su lekcije
o raznim događajima objašnjene dosta točno, no imaju svoje granice. Trenutno
sami sebi laskamo o našemu uspjehu u poticanju vala demokracije u južnoameričkim
satelitima. U važnom stručnom osvrtu kojega je napisao vodeći stručnjak
na tu temu, Thomas Carrothers, stvari su prikazane malo drugačijima i
točnijima. Carrothers tvrdi da piše iz perspektive osobe koja je unutar
budući da je za vrijeme Reaganove administracije služio State Departmentovom
"programu unapređivanja demokracije". Vjeruje da su namjere
Washingtona bile dobre, ali primjećuje da je Reaganova administracija
u praksi tražila način na koji bi očuvala "osnovni poredak… vrlo
nedemokratskih društava" i izbjegla "populistički temeljenu
promjenu", te usvojila, isto kao i njegovi prethodnici, "prodemokratsku
politiku kao sredstvo smanjivanja pritisaka za radikalnijom promjenom,
ali je neizbježno tražila ograničene, top-down oblike demokratskih promjena
koje nisu riskirale strku u tradicionalnim strukturama moći s kojima su
SAD bile u savezu". Gotovo točno - najtočnije bi bilo reći "tradicionalne
strukture moći s kojima su tradicionalne strukture moći unuta SAD-a dugo
vremena već u savezu", i to je ispravno. Sam Carrothers je nezadovoljan
s ishodom, ali "liberalnu kritiku" opisuje kao temeljno pogrešnu.
Ta kritika ostavlja stare diskusije "neriješenima", kaže Carrothers,
zbog "njihovih trajnih slabih točaka". Trajna slaba točka je
ta što ona ne pruža alternativu politici jačanja tradicionalnih struktura
moći, u ovome slučaju putem ubojitog terora koji je u '80-ima ostavio
iza sebe nekoliko stotina tisuća mrtvih tijela i milijune izbjeglica,
osakaćenih, djece bez roditelja u uništenim društvima. Ponovo, TINA -
Nema Alternative.
Ista dilema se javlja na drugome kraju, suprotnome kraju političkoga spektra,
kod Carterovog glavnog stručnjaka za Južnu Ameriku, Roberta Pastora koji
spada u golubove - progresivni i prihvatljivi spektar. U jednoj zanimljivoj
knjizi objašnjava zašto je Carterova administracija morala podržavati
ubojiti i korumpirani Sormozin režim skroz do gorkog kraja. Kada su se
čak i tradicionalne strukture moći okrenule protiv diktatora, Amerika
(Carterova administracija) je pokušavala održati nacionalnu vojsku koju
je osnovala i obučavala i koja je onda napadala stanovništvo "brutalnošću
koju narod inače čuva za neprijatelje", kako je on sročio. Sve se
to desilo s dobrom namjerom i po TINA principu - nema alternative. Evo
razloga: "Sjedinjene Države nisu htjele kontrolirati Nikaragvu ili
neki drugi narod u regiji, ali isto tako nisu htjele da stvari izmaknu
kontroli." Htjele su da se stanovnici Nikaragve ponašaju nezavisno, osim
(njegov naglasak) "kada bi to loše utjecalo na Sormozine interese".
Drugim riječima, imaju pravo izabrati svoj put, osim ako izaberu nešto
što nama ne odgovara. U tom slučaju moramo jačati tradicionalne strukture
moći - ako je potrebno i nasiljem. To je liberalna i progresivnija strana
spektra.
Ima glasova i izvan spektra, ne želim to zanijekati. Na primjer, tu je
ideja da bi "ljudi trebali imati pravo sudjelovati u odlukama koje
često bitno utječu na njihov život", nade im ne bi trebale biti "okrutno
slomljene" u svjetskome poretku u kojemu je "politička i financijska
moć koncentrirana", a financijska tržišta se "hirovito mijenjaju"
uz pogubne posljedice za siromašne; "može se manipulirati izborima",
a "negativni apekti koji utječu na druge smatraju se apsolutno nevažnima"
od strane moćnika. To su citati radikalnog ekstremista u Vatikanu čija
je novogodišnja poruka jedva spomenuta u nacionalnom tisku, i to je sigurno
jedna alternativa koja nije na rasporedu. Zašto postoji sporazum o činjenici
da južnoamerikancima, u biti cijelome svijetu, ne smije biti dopušteno
da prakticiraju suverenitet, drugim riječima kontrolu nad svojim životima?
To je globalna analogija strahu demokracije iznutra. Zapravo, pitanje
se često puta postavilo na vrlo poučne načine, najviše u unutarnjim zapisima
(slobodna zemlja - imamo obilnu zbirku tajnih dokumenata i vrlo su zanimljivi).
Tema koja se provlači kroz te dokumente je zapanjujuće ilustrirana u jednome
od najutjecajnijih slučajeva, hemisfernom sastanku koji su SAD sazvale
u veljači 1945. kako bi nametnule Ekonomski sporazum za Amerike, jedan
od kamena temeljaca za poslijeratni svijet, koji je još uvijek čvrsto
na svome mjestu. Sporazum je zahtijevao kraj "ekonomskog nacionalizma
(drugim riječima suvereniteta) u svim njegovim oblicima". Južnoamerikanci
su morali zaobići "ekscesivni industrijski razvoj" koji bi se
natjecao s interesima SAD-a, međutim mogu imati "komplementarni razvoj".
Brazil može proizvoditi jeftini čelik koji američke tvrtke ne zanima.
Najvažnije je bilo "zaštititi naša bogatstva", čak i ako to
zahtijeva "policijske države" kako je rekao George Kennan.
Međutim Washington se suočio s problemom kada je pokušavao nametnuti taj
sporazum. State Department je to ovako objasnio, potajno: južnoamerikanci
krivo izabiru. Zahtijevali su "politiku kreiranu na način da rezultira
većom distribucijom bogatstva te da podigne životni standard masa",
i bili su "uvjereni da bi prvi uživaoci razvoja prirodnih bogatstva
te zemlje trebali biti njeni stanovnici", a ne američki investitori.
To je neprihvatljivo, i iz tog je razloga suverenitet nedopustiv. Mogu
imati slobodu, ali slobodu za pravilan izbor.
Ta poruka je redovito i prisilno ponavljana iz slučaja u slučaj pa sve
do danas. Dat ću još par primjera. Gvatemala je imala kratki interludij
demokracije. Završio je američkim vojnim udarom. Javnosti je to bilo prikazano
kao obrana od Rusa. Pomalo egzotično, ali takva je bila priča. U unutrašnjosti
je udarac bio drugačiji, a opasnost se shvaćala realnije. Evo kako se
ona shvaćala:
"Socijalni i ekonomski programi izabrane vlade su ispunili želje"
radnika i seljaka, te su "inspirirali odanost i prilagodili se interesima
većine politički svijesnih Gvatemalaca." Još gore, vlada Gvatemale
je postala "sve veća prijetnja stabilnosti Hondurasa i Salvadora.
Njezina (Gvatemalina) poljoprivredna reforma i moćno oružje propagande,
njezin široki socijalni program pomoći radnicima i seljacima u pobjedonosnoj
borbi protiv viših klasa i velikih stranih tvrtki jako privlači narode
susjedne Srednje Amerike gdje slične stvari prevladavaju".
Zato je vojno rješenje bilo neizbježno. Trajalo je četrdeset godina i
za sobom je ostavilo jednaku kulturu terora kao i u Srednjoj Americi.
Ista stvar se dogodila i na Kubi, još jedan slučaj koji je trenutno živ.
Kada je SAD donio tajnu odluku o svrgavanju kubanske vlasti 1960-te, razmišljalo
se na sličan način. Objasnio ga je povjesničar Arthur Schlesinger koji
je predsjedniku Kennedyju sažeo studiju o misiji u Južnoj Americi u tajnom
izvještaju. Po toj je misiji prijetnja Kube predstavljalo "širenje
Castrove ideje o uzimanju stvari u svoje ruke". Ta bolest bi mogla
zaraziti ostatak Južne Amerike, objasnio je Schlesinger, gdje "i
siromašni i povlašteni", znači skoro svi, "inspirirani primjerom
Kubanske revolucije sada zahtijevaju priliku za normalnim životom".
Nešto se treba poduzeti, a možete pretpostaviti što je to bilo. Što je
sa "sovjetskom vezom"? U izvještaju je ona bila spomenuta na
ovaj način: "U međuvremenu, Sovjetski Savez lebdi, uspijeva dobiti
velike zajmove za razvitak i predstavlja se kao model za postignuće modernizacije
u jednoj jedinoj generaciji". Eto, to je ta prijetnja - prijetnja
uzimanja života u svoje ruke, i ta prijetnja se mora uništiti terorizmom
i ekonomskim gušenjem koje još uvijek traje. Sve to nema veze s hladnim
ratom, kako je već i očigledno, čak i bez tajnih zapisa. Isti problemi
su u posthladnoratnome razdoblju doveli do podcjenjivanja haićanskoga
kratkog eksperimenta demokracije koji su izveli predsjednici Bush i Clinton,
nastavljajući ranija postignuća.
Jednaki se problemi kriju i iza tržišnih ugovora - NAFTA, na primjer.
Za vrijeme usvajanja NAFTA-e, sjetit će te se, propaganda nam je poručivala
da će to biti prekrasan dar radničkoj klasi u sve tri zemlje - Kanadi,
SAD-u i Meksiku. Ta činjenica je ubrzo potiho odbačena. I ono što je cijelo
vrijeme bilo očito, postalo je napokon i javno priznato. Cilj je bio "zaključati
Meksiko u reforme" '80-ih, reforme koje prilično smanjuju plaće i
obogaćuju mali krug ljudi te strane investitore. Stvari u pozadini su
bile objašnjene na Južnoameričkoj konferenciji o strateškom razvoju u
Washingtonu, radionici iz 1990. godine. Konferencija je upozoravala da
bi "otvaranje demokracije u Meksiku mogao biti test za poseban odnos
tako što bi na vlast doveli vladu više zainteresiranu za izazivanje SAD-a
na temelju ekonomskih i domoljubnih razloga". Primijetite da je to
ista prijetnja kao i u 1945. pa nadalje, koja je prebrođena zaključavanjem
Meksika u ugovorne obveze. Ali isti razlozi se kriju iza pola stoljeća
mučenja i terora, ne samo u zapadnoj hemisferi. Oni su jednako tako i
srž ugovora o pravima investitora koji se nameću putem posebnog oblika
globalizacije kreiranog od strane državno-korporacijske moći.
Vratimo se temi za koju sam vas zamolio da je stavite na stranu neko vrijeme.
Polazište je sljedeće: osporavano pitanje slobode i prava, od sada suvereniteta
kojeg je potrebno procijeniti. Da li su oni svojstveni osobama od krvi
i mesa ili samo malome krugu bogatstva i privilegije? Ili se nalaze u
apstraktnim konstrukcijama kao što su korporacije, kapital ili države?
U prošlome je stoljeću ideja da takvi entiteti imaju posebna prava bila
čvrsto zastupana. Najpoznatiji primjeri su boljševizam, fašizam, privatni
korporatizam, koji je oblik privatizirane tiranije. Dva su se sustava
raspala. Treći je živ i cvjeta pod sloganom TINA - Nema Alternative sve
raširenijem sustavu državno-korporativnog merkantilizma sakrivenom iza
maski globalizacije i slobodnoga tržišta.
Prije jednog stoljeća, tijekom ranih etapa korporacijske Amerike, diskusija
o tim pitanjima je bila otvorena i iskrena. Tada su konzervativci zaprijetili
proceduri, opisujući je kao "povratak feudalizmu" i "oblik
komunizma", što nikako nije potpuno netočna usporedba. Iste intelektualne
korijene nalazimo u neohegelovskim idejama o pravima organskih entiteta,
i u uvjerenju da je potrebno imati centraliziranu administraciju kaotičnih
sustava - kao što su tržišta, koja su bila potpuno izvan kontrole. Važno
je zapamtiti da se u današnjoj tzv. "ekonomiji slobodnoga tržišta"
veliki dio transakcija preko granice (trgovanje koje krivo nazivamo prometom),
vjerojatno njih 70%, odvija, zapravo, unutar određenih institucija, unutar
korporacija i korporativnih udruživanja, ako uključimo vanjske izvore
i druge administracijske alate. To je prilično odvojeno od ostalih radikalnih
tržišnih iskrivljenosti.
Konzervativna kritika - primijetite da koristim termin "konzervativan"
u tradicionalnome smislu - takvi konzervativci jedva postoje danas - konzervativna
kritika se citirala u liberalno-progresivnom krugu u ranim godinama dvadesetoga
stoljeća, najviše od strane Johna Deweya, vodećega američkog socijalnog
filozofa, čiji je rad bio usredotočen najviše na demokraciju. Smatrao
je da demokratski oblici imaju malo stvarnosti kada "životom određene
zemlje - proizvodnjom, trgovanjem, medijima - upravljaju privatne tiranije
u sustavu" koje je on zvao "industrijski feudalizam" u
kojemu su radnici podređeni kontroli upravitelja, a politika postaje "sjena
velikih biznisa na društvu". Primijetite da je objašnjavao ideje
koje su kovali radnici godinama ranije, a i ja sam ih spominjao. Isto
se može reći za njegov poziv na eliminaciju, zamjenu industrijskog feudalizma
samoupravljačkom industrijskom demokracijom. Zanimljivo, progresivni intelektualci
koji su preferirali proces korporatizacije manje-više su se slagali s
tim opisom. Tako je, na primjer, Woodrow Wilson napisao da su "većina
ljudi sluge korporacijama", koje sada upravljaju "većim dijelom
poslova u zemlji" u "dosta različitoj Americi od one stare…
koja više nije poprište individualne poduzetnosti, individualne prilike
i individualnog uspjeha", nego nove Amerike u kojoj "male grupe
ljudi, koji upravljaju velikim korporacijama drže moć i kontrolu nad bogatstvom
i poslovnim mogućnostima zemlje", postaju "protivnici same vlasti"
uništavajući suverenitet naroda.
Ovo je bilo napisano kao podrška procesu. Dewey je opisao proces kao možda
nesretan, ali prijeko potreban, slažući se s poslovnim svijetom, osobito
nakon što su destruktivni padovi na tržištu prijašnjih godina uvjerili
poslovni svijet i progresivne intelektualce da se tržištima jednostavno
mora upravljati i da se financijske transakcije moraju regulirati. Slična
pitanja, ona najsličnija su i danas prisutna na međunarodnoj pozornici,
tiču se reforme financijske arhitekture i sličnih stvari. Stoljeće ranije,
korporacije su dobile prava ljudi putem radikalnoga sudbenog aktivizma
i ekstremnim kršenjem klasičnih liberalnih principa. Korporacije su također
bile oslobođene od ranijih obveza da se drže aktivnosti za koje su povlaštene.
Nadalje, u važnome potezu, sudovi su preusmjerili moć prema gore, od dioničara
u trgovačkom društvu do središnjeg menadžmenta koji je bio identificiran
s besmrtnom korporacijskom osobom. Oni koji su upoznati s poviješću komunizma,
prepoznat će sličnost s procesom koji se dešavao u to vrijeme, a predvidjeli
su ga lijevi kritičari, lijevi marksisti i anarhistički kritičari boljševizma,
ljudi poput Rose Luxembourg, koji su upozoravali da će centralizirana
ideologija preusmjeriti moć s radnika na partiju, središnji odbor te do
najvećeg vođe, što se ubrzo i dogodilo nakon pobjede državne moći 1917.,
koja je odjednom uništila svaki ostatak socijalističkih principa i formi.
Propagandisti s obje strane preferiraju drugačiju priču zbog interesa
koji će služiti njima samim, ali mislim da je ova priča točna.
Zadnjih su godina korporacijama dodijeljena prava koja premašuju prava
ljudi. Po pravilima WTO-a, korporacije mogu zahtijevati pravo "nacionalnog
tretmana". To znači da General Motors, ako djeluje u Meksiku, može
zatražiti da se prema njima postupa kao prema meksičkoj tvrtki. To je
pravo jedino besmrtnih osoba, a ne ljudi od krvi i mesa. Meksikanac ne
može doći u New York, tražiti nacionalni tretman i dobro proći, ali korporacije
mogu.
Ostala pravila zahtijevaju da investitori, iznajmljivači i teoretičari
moraju prevladavati nad pravima ljudi od krvi i mesa općenito, na taj
način oni oslabljuju narodni suverenitet i demokratska prava. Siguran
sam da znate da korporacije mogu tužiti suverene države, a takvi zanimljivi
slučajevi i postoje. Na primjer, prije par godina Gvatemala je pokušavala
smanjiti smrtnost novorođenčadi regulirajući prodaju potrepština (proizvoda
multinacionalnih korporacija) za novorođenčad. Mjere koje je zahtijevala
Gvatemala bile su u skladu s uputstvima Svjetske zdravstvene organizacije
i s međunarodnim zakonom, ali je tvrtka Gerber zahtijevala eksproprijaciju,
što je uz prijetnju tužbom WTO-a bilo dovoljno da se Gvatemala povuče
plašeći se osvetljivih američkih sankcija.
Prvu takvu tužbu po pravilima WTO-a su podignule Venecuela i Brazil protiv
SAD-a. Venecuela i Brazil su tvrdili da po EPA pravilima o petroleju SAD
krši njihova prava i prava izvoznika petroleja. Taj put se Washington
povukao jer se isto tako bojao sankcija, ali ja sam skeptičan prema takvoj
interpretaciji. Sumnjam da se SAD boji sankcija Venecuele i Brazila. Više
je za povjerovati da Clintonova administracija nije imala privlačan razlog
za čuvanjem okoliša i zaštitom zdravlja.
Ta pitanja se sada očituju na dramatičan i sramotan način. Deseci milijuna
ljudi diljem svijeta umire od izlječivih bolesti zbog zaštitničkog elementa
koji piše u pravilima WTO-a, a dozvoljava privatnim megakorporacijama
pravo na monopolističko određivanje cijena. Tako na primjer Tajland i
Južna Afrika, koje imaju farmaceutske tvrtke, mogu proizvesti lijek koji
može spasiti život za malu cijenu, ali se boje to izvesti zbog trgovinskih
sankcija koje bi uslijedile. U biti, u 1998. SAD su čak prijetile i Svjetskoj
zdravstvenoj organizaciji prestankom financiranja ako bi Svjetska zdravstvena
organizacija samo nadgledala efekte trgovačkih uvjeta na zdravstvo. To
su stvarne prijetnje. Pričam o današnjici.
Sve to su "trgovačka prava". Nemaju veze s trgovinom. Imaju
veze s prakticiranjem monopolističkog određivanja cijena, podržanim zaštitničkim
faktorima koji su uvedeni u takozvane sporazume o slobodnoj trgovini.
Faktori su dizajnirani tako da osiguraju korporacijska prava. Osim toga,
naravno, reduciraju rast i inovaciju. A samo su dijelić cijeloga spektra
pravila uvedenih u te sporazume. Radi se zapravo o pravima investitora,
a ne o trgovini. Trgovina kao takva nema nikakvu vrijednost. Vrijedna
je jedino ako poveća ljudsku dobrobit.
Općenito, glavni princip WTO-a i sličnih institucija je da suverenitet
i demokratska prava budu podređena pravima investitora. U praksi su to
prava velikih besmrtnih osoba, privatnih tiranija kojima ljudi moraju
biti podređeni. Ovo su samo neke stvari koje su dovele do znamenitih događaja
u Seattleu. No na neki način konflikt između narodnog suvereniteta i privatne
moći je više došao do izražaja par mjeseci nakon Seattlea u Montrealu
gdje je sklopljena dvosmislena nagodba o takozvanom "protokolu životne
sigurnosti". Tamo je sve izašlo na površinu. Citiram NY Times: "Sklopljen
je dogovor nakon teških pregovora koji su često suprostavljali SAD svima
drugima." Što je to? Glavni pregovarač za Europsku Uniju opisao je
to ovako: "Zemlje moraju imati slobodu, suvereno pravo za poduzimanjem
zaštitnih mjera s obzirom na genetski modificirane sjemenke, mikrobe,
životinje, usjeve koji bi mogli biti štetni." Amerika je međutim
inzistirala na pravilima WTO-a. Po njima, uvoz može biti zabranjen samo
na temelju znanstvenih dokaza.
Da li shvaćate o čemu se ovdje radi? Da li ljudi imaju pravo odbiti da
budu predmeti eksperimenta. Malo ću to približiti; recimo da vam dođu
studenti i profesori biologije i kažu: "Ljudi, bit će te nam predmeti
eksperimenta kojeg provodimo, stavit ćemo vam elektrode na mozak i promatrati
što će se dogoditi. Možete odbiti, ali samo ako pribavite znanstveni dokaz
da će vam to škoditi." Najčešće ne možete pribaviti znanstvene dokaze.
Postavlja se pitanje da li imate pravo odbiti? Po pravilima WTO-a ne možete.
Morate biti predmeti eksperimenta. To je oblik "suvereniteta proizvođača",
kako to zove moj suradnik Edward Herman, inače ekonomist. Proizvođač vlada;
potrošači se moraju nekako zaštititi. Recimo, kemijska i industrija pesticida
nisu obvezne demonstrirati, dokazati da su njihovi proizvodi sigurni i
neškodljivi. Javnost je obvezna to znanstveno dokazati i to putem premalo
plaćenih javnih agencija koje su lobiranjem i drugim pritiscima pod utjecajem
industrije. To je bila glavna tema u Montrealu i dogovorilo se oko nekakve
dvosmislene nagodbe. Da pojasnim, pitanje principa se nije postavljalo.
To je očito čak i ako samo pogledamo sudionike pregovora. Na jednoj strani
Amerika, pridružile su joj se zemlje s udjelom u biotehnološkom i visoko-tehnološkom
poljoprivrednom izvozu, dok su na suprotnoj strani svi ostali - znači
oni koji nisu očekivali profit od toga. Na temelju sudionika možete zaključiti
da se nije radilo o principu. Iz istih razloga Europska Unija preferira
visoke carine na poljoprivredne proizvode, ali više nije tako i to ne
zato što su se principi promijenili, već zato što se vlast promijenila.
Spomenimo i tlačiteljski princip po kojemu moćni i povlašteni moraju imati
mogućnost da rade što žele (naravno, zauzimajući se za visoke motive).
Prirodna posljedica je ta da suverenitet i demokratska prava ljudi moraju
nestati, u ovom slučaju - i to ga čini dramatičnim - njihovo odupiranje
da budu predmeti eksperimenta putem kojeg korporacije mogu profitirati.
Žalba SAD-a na pravila WTO-a je savim normalna pošto su oni ozakonili
taj princip.
Ove stvari, iako stvarne i utjecajne na ogroman broj ljudi širom svijeta,
zapravo su sporedne u usporedbi s ostalim uvjetima koji reduciraju suverenitet
u korist privatne moći. Najvažnije je bilo, barem ja tako mislim, razaranje
Bretton Woodsovog sustava u ranim '70-ima od strane SAD-a, Velike Britanije
i drugih. Sustav su kreirale SAD i Velika Britanija u '40-ima. To je bilo
doba velike podrške naroda programima društvene dobrobiti i radikalnim
demokratskim mjerama. Bretton Woodsov sustav je u srednjim '40-ima regulirao
tečajeve i dozvoljavao kontrolu protoka novca. Ideja je bila smanjiti
rastrošno i štetno teoretiziranje te ograničiti odljev kapitala. Razlozi
su bili dobro shvaćeni i artikulirani - slobodni protok novca stvara "virtualni
parlament svjetskog kapitala koji može staviti veto na vladinu politiku
ako je smatra nerazumnom". Vladina politka koja se smatra nerazumnom
doticala bi se radničkih prava, obrazovnih programa, zdravstva, pokušaja
stimuliranja ekonomije, zapravo bilo što što bi pomoglo ljudima, a ne
profitu (i zato je ona nerazumna u tehničkom smislu). Bretton Woodsov
sustav je manje-više funkcionirao dvadeset godina. Mnogi ekonomisti ga
smatraju "zlatnim dobom modernog kapitalizma" (modernog državnog
kapitalizma, zapravo). Period je trajao jedva do 1970. i bio je doba povijesno
nečuveno brzog ekonomskog i trgovinskog rasta, proizvodnje, ulaganja novca,
proširenja dobrobiti, jednostavno zlatno doba. U ranim '70-ima stvari
su se promijenile. Bretton Woodsov sustav je uništen i došlo je do liberalizacije
financijskog tržišta i fluktuirajućih tečajeva.
Taj period se često opisuje kao "olovno doba". U njemu je došlo
do eksplozije kratkoročnoga sumnjivog kapitala koji je u potpunosti zasuo
produktivnu ekonomiju. Došlo je do pogoršanja u svakome aspektu - primjetno
slabiji ekonomski rast, slabiji rast produktivnosti, ulaganja novca, puno
veće kamatne stope (koje usporavaju rast), veće tržišne nestabilnosti
i financijskih kriza. Sve je to jako utjecalo na ljude, čak i u bogatim
zemljama: opadanje plaća, dulje radno vrijeme, posebno zapanjujuće u SAD-u,
smanjenje usluga. Dat ću vam jedan primjer iz današnje ekonomije o kojoj
svi pričaju - srednji prihod se vratio na onaj iz 1989., što je dosta
ispod onog iz sedamdesetih. Osim toga, to je bio period uništavanja društvenih
demokratskih faktora koji su znatno poboljšali ljudsko dobro. Općenito
govoreći, novonametnuti svjetski poredak dozvoljavao je veću moć veta
"virtualnom parlamentu" privatnog kapitala investitora što je
dovelo do primjetnijeg nestajanja demokracije i suverenih prava (kako
je bilo i smjerano) te primjetnijeg pogoršanja u zdravstvu.
Dok se te posljedice osjećaju u bogatim društvima, one su prave katastrofe
u siromašnima. Taj problem ne radi razliku među društvima i zato je nevažno
da li je samo društvo bogatije ili siromašnije. Važniji su cijeli dijelovi
svjetske populacije. Na primjeru nedavnih analiza Svjetske banke, uzmemo
li 5% svjetskoga stanovništva pri vrhu i usporedimo njihove prihode i
bogatstvo s 5% onih na dnu, omjer bi bio 78:1 u 1988., i 114:1 u 1993.
(to je zadnji vremenski period za koji postoje brojke), te je danas nedvojbeno
omjer još veći. Iste brojke pokazuju da 1% svjetskog stanovništva pri
vrhu ima isti prihod kao i 57% stanovništva na dnu, što bi značilo oko
dvije milijarde ljudi.
Za bogate zemlje sve je jasno rečeno, da citiram poznatog ekonomista Barrya
Eichengreena iz njegove visoko cijenjene povijesti o međunarodnom sustavu.
Kao i mnogi drugi, on je naglasio da je trenutna faza globalizacije vrlo
slična periodu prije Prvoga svjetskog rata. Međutim, razlike postoje,
na primjer u to vrijeme Eichengreen objašnjava da politika vlade još uvijek
nije bila "izpolitizirana općom muškom patnjom i napredovanjem trgovačkih
sindikata i parlamentarnih radničkih stranaka". Zato se velike ljudske
cijene financijskog poštenja nametnute od strane virtualnog parlamenta
mogu primijeniti na cijelo stanovništvo. Taj luksuz nije više bio dostupan
u demokratičnijoj eri Bretton Woodsovog sustava u 1945., i zato su "granice
kretanja kapitala zamijenjene granicama demokracije kao izvorom odvajanja
od tržišnih pritisaka".
To ima svojih posljedica. Posve je prirodno da bi se uništavanje poslijeratnoga
ekonomskog poretka trebalo udružiti sa značajnim napadom na postojeću
demokraciju - slobodu, suverenitet i ljudska prava - pod sloganom TINA
(There Is No Alternative). Na neki način to je apsurdno oponašanje vulgarnog
marksizma. Nije potrebno napominjati da je slogan podvala koja služi privatnim
interesima. Socio-ekonomski poredak koji se nameće je rezultat ljudskih
odluka i ljudskih institucija. Odluke mogu biti izmijenjene, institucije
mogu biti promijenjene. Ako je potrebno, mogu biti uništene i zamijenjene,
baš kao što su radili iskreni i hrabri ljudi tijekom cijele povijesti.
» 9.
|
Vrijeme danas
Trenutna temp. u Zagrebu:
|