10. MEDIJSKA KONTROLA
Započet ću suprostavljanjem dviju različitih koncepcija demokracije.
Jedna bi bila ta u kojoj demokratsko društvo posjeduje sredstva pomoću
kojih bi moglo sudjelovati na neki razuman način u upravljanju svojim
poslovima, a informacije bi bile svima dostupne i besplatne. Druga koncepcija
je ta u kojoj je javnost spriječena u upravljanju svojim poslovima, a
informacije su strogo kontrolirane. Možda zvuči čudno, ali važno je znati
da je druga koncepcija demokracije ona koja prevladava.
RANA POVIJEST PROPAGANDE
Wilsonova administracija je utemeljila vladin odbor za propagandu, Creel
Odbor, koji je u razmaku od šest mjeseci uspio pretvoriti miroljubivi
narod u histeričnu populaciju koja je opsjednuta ratom i koja želi uništiti
sve njemačko, ubiti sve Nijemce, otići u rat i spasiti svijet. Ovo najvažnije
dostignuće vodilo je daljnjim dostignućima. U isto vrijeme, i točno nakon
rata, iste su se metode primjenjivale kako bi ulile histerični strah od
komunizma, Crveni Strah kako su ga zvali, što je uspjelo uništiti sindikate
i eliminirati opasne probleme kao što su sloboda tiska i političke misli.
Mediji i korporacijske vlasti su pružali veliku potporu, promovirali i
organizirali veliki dio rada, sve u svemu bio je to veliki uspjeh.
Među onima koji su aktivno i puni entuzijazma sudjelovali bili su i progresivni
intelektualci, ljudi iz kruga Johna Deweya koji su bili iznimno ponosni
na svoje tekstove o "inteligentnijim članovima zajednice", znači
o njima samima, koji su mogli natjerati nesklon narod na rat, ulijevajući
im strah u kosti i izmamljujući borbeno domoljubni fanatizam. Sredstva
upotrebljena u tom pothvatu bila su raznolika. Na primjer, veliki broj
izmišljotina o njemačkim zločinima, belgijske bebe otrgnutih ruku, svakojake
strahote koje se još uvijek mogu pročitati u povijesnim knjigama. Sve
ih je izmislilo britansko ministarstvo propagande čija je zadaća u to
vrijeme bila, kako su oni rekli u svojim tajnim vijećanjima, kontroliranje
misli čitavoga svijeta. Ono što je važnije, oni su htjeli kontrolirati
misli inteligentnijih članova američke zajednice, koji bi onda širili
pripremljenu propagandu i tako preobratili miroljubivu zemlju u ratnu
histeriju. Uspjelo je. Itekako je uspjelo. A to nas je naučilo lekciju:
državna propaganda može imati iznimno jak učinak kada je podupiru obrazovani
slojevi i kada odstupanje od nje nije dozvoljeno. To su naučili i Hitler
i mnogi drugi, a prakticira se i dan danas.
PROMATRAČKA DEMOKRACIJA
Walter Lippman, starješina američkoga novinarstva, najvažniji kritičar
unutarnje i vanjske politike i najvažniji teoretičar liberalne demokracije,
smatrao je da "revolucija u umjetnosti demokracije" može poslužiti
za "proizvodnju pristanka", drugim riječima, donošenje suglasnosti
putem novih tehnika propagande kod dijela javnosti koji se nije slagao
s određenim idejama. Smatrao je da u demokraciji koja ispravno funkcionira
postoje slojevi građana. Prvi sloj je onaj koji ima aktivnu ulogu u vođenju
općih poslova. To je poseban sloj. Ljudi koji analiziraju, izvršavaju,
donose odluke i upravljaju svim političkim, ekonomskim i ideološkim sustavima.
To je mali postotak populacije... Ostali koji se nalaze izvan te grupe
su "zbunjeno stado", kako ih je Lippman zvao. Moramo se zaštiti
od bijesa i gaženja zbunjenog stada...
Zato nam treba nešto što bi ukrotilo zbunjeno stado, a to je nova revolucija
u umjetnosti demokracije: proizvodnja pristanka. Mediji, škole i popularna
kultura moraju biti podjeljeni; jer im politički sloj i oni koji odlučuju
moraju dati nekakvu podnošljivu sliku stvarnosti, iako i oni moraju ulijevati
pravilna uvjerenja. Zapamtite, tu se nalazi neizrečena pretpostavka -
čak je i odgovorni ljudi moraju sakrivati od samih sebe, a odnosi se na
pitanje kako ti ljudi dospiju na pozicije na kojima imaju autoritet u
odlučivanju. Tako što služe prave moćnike, naravno. One koji posjeduju
cijelo društvo, jedan vrlo uzak krug. Ako poseban sloj dođe i kaže: "Mogu
služiti vašim interesima", postat će dio izvršne grupe. O tome se
mora šutjeti. To znači da su oni morali prihvatiti uvjerenja i doktrine
koje će služiti interesima privatne moći. Ako ne uspiju svladati tu vještinu,
nisu dio posebnoga sloja. Vrijednosti i interesi privatne moći i veza
između države i poslovnoga svijeta koja predstavlja te vrijednosti moraju
biti duboko indoktrinirani u njih. Ako mogu proći kroz to, mogu biti i
dio posebnoga sloja. Ostatak zbunjenoga stada treba jednostavno biti zaokupljen
drugim stvarima.
To je lagano izvesti u državama koje danas smatramo totalitarnima ili
vojnima. Jednostavno im prijetiš batinom i ako naprave nešto krivo, dobit
će po glavi. Kako je društvo postalo slobodnije i demokratskije tako se
izgubila i ta sposobnost. Zato se treba posvetiti tehnikama propagande.
Logika je jasna. Propaganda je u demokraciji ono što je batina u totalitarnoj
državi.
ODNOSI S JAVNOŠĆU
Amerikanci su bili pioniri industrije za odnose s javnošću. Obveza industrije
je bila "kontroliranje uma javnosti", kako bi to rekli vođe.
Puno toga su naučili na uspjehu Creel odbora i uspjehu kreiranja Crvenog
Straha te njegovih posljedica. Industrija za odnose s javnošću je u to
vrijeme iskusila veliku ekspanziju. Tijekom 1920-ih je bila uspješna u
stvaranju skoro potpune podređenosti javnosti poslovnim pravilima...
Odnosi s javnošću su velika industrija. Godišnje potroše oko milijardu
dolara. Cijelo to vrijeme zadaća im je nadzirati mišljenje javnosti...
Šef korporacije i čistač imaju iste interese. Svi možemo raditi zajedno,
za amerikanizam, voljeći jedni druge. To je bila poruka. U prezentaciju
te poruke uložen je veliki trud. Ipak je ovo poslovna zajednica, tako
da oni kontroliraju medije i imaju ogromna sredstva... Mobiliziranje mišljenja
zajednice u korist plitkog i praznog koncepta kao što je amerikanizam.
Tko bi se protivio tome? Ili da malo moderniziram ovo što sam rekao, "podržavajmo
naše trupe". Tko bi se protivio tome? Ili žuta odlikovanja. Tko bi
se protivio tome? Svrha slogana kao što su "podržavajmo naše trupe"
jest ta da oni ne ne znače apsolutno ništa. Oni znače isto koliko znači
slogan "podržavajmo ljude u Iowi". Naravno, riječ je bila o
nečemu drugome, a to je "da li podržavate našu politiku?" Ali
ne želite da ljudi razmišljaju o tome. To je cijela svrha uspješne propagande.
Potrebno je smisliti slogan protiv kojega neće nitko biti i koji će se
svima svidjeti jer nitko ne zna što on znači zato što on jednostavno ni
ne znači ništa, ali njegova najveća vrijednost je što skreće pozornost
na nešto drugo...
To je sve iznimno djelotvorno. I odvija se po pravilima sve do danas.
Naravno da je sve jako pažljivo promišljeno. Ljudi iz industrije za odnose
s javnošću nisu tamo da bi se zabavljali. Oni rade. Pokušavaju uliti pravilne
vrijednosti. Uostalom, imaju koncepciju demokracije kakva bi trebala biti:
sustav u kojemu je poseban sloj naučen raditi u službi gospodara, u službi
ljudi koji upravljaju društvom. Ostatku populacije mora biti uskraćen
bilo kakav oblik organizacije jer organizacija samo stvara neprilike.
Neka sjede sami ispred TV ekrana i upijaju poruku koja kaže: "Jedina
vrijednost u životu je živjeti što udobnije, živjeti kao ta bogata obitelj
srednjega sloja koju gledaš i posjedovati lijepe vrijednosti kao što su
sklad i amerikanizam." To je sve što život pruža. Možda pomisliš
da postoji nešto više od toga, ali budući da samo gledaš televiziju pretpostavljaš
da si lud jer to je jedino što se tamo dešava...
Tako je to ideal. Mnogo truda se uložilo u ostvarivanje tog ideala. Očito
da iza njega postoji nekakva koncepcija. Na primjer, koncepcija demokracije
koju sam naveo na početku. Zbunjeno stado je problem. Trebali bi zaustaviti
njihov bijes i divljanje. Moramo im skrenuti pažnju. Neka gledaju Superbowl
ili humoristične serije ili filmove pune nasilja. Svako malo zovemo ih
da pjevaju besmislene pjesmice kao što je "Podržavajmo naše trupe".
Treba ih držati uplašenima, jer ako se nedovoljno boje svakakvih zlikovaca
koji će ih uništiti izvana ili iznutra mogli bi početi razmišljati, što
je opasno jer nisu kompetentni za razmišljanje. Zato im je potrebno skrenuti
pažnju i marginalizirati ih.
IZMUDRIVANJE MIŠLJENJA
Isto je tako potrebno natjerati populaciju da podupire vanjske pustolovine.
Uglavnom je populacija miroljubiva, baš kako je bila i tijekom Prvoga
svjetskog rata. Javnost ne vidi razlog za uplitanje u vanjske pustolovine,
ubijanje, mučenje. Zato ih treba natjerati. A da bi ih natjerali, trebamo
ih uplašiti...
Ideal je bio postignut do određene granice. Neke institucije nije bilo
moguće uništiti. Crkve, na primjer, još uvijek postoje. Veliki dio disidentskih
aktivnosti proizlazi iz crkve, iz jednostavnoga razloga što one postoje.
Ako idete u neku europsku državu održati politički govor, to će se najvjerojatnije
odvijati u prostorijama sindikata. Takvo što se neće dogoditi ovdje, kao
prvo zato što sindikati jedva postoje, a ako i postoje nisu političke
organizacije. Ali postoje crkve i zato se govori tamo često održavaju.
Solidarni rad za Centralnu Ameriku nastao je u crkvama, najviše zato što
one postoje.
Zbunjeno stado nikada nije dovoljno ukroćeno tako da je to konstantna
borba. U '30-ima su ustali i bili ušutkani. U '60-ima je došlo do novog
vala nezadovoljstva. Imalo je ime. Poseban sloj ga je zvao "krizom
u demokraciji". Smatralo se da je u '60-ima demokracija zakoračila
u krizu. Kriza je bila toliko velika da su se dijelovi populacije počeli
organizirati te su postali aktivni i pokušavali sudjelovati na političkoj
pozornici. Ovdje se vraćamo na ona dva koncepta demokracije. Po definiciji
u rječniku, to se zove napredak u demokraciji. Po prevladavajućoj koncepciji
demokracije, to predstavlja problem, krizu koju treba nadjačati. Populaciju
treba vratiti natrag u stanje apatije, pokornosti i pasivnosti. Zato trebamo
poduzeti korake da bi nadjačali krizu. Uložen je veliki napor. Ništa nije
djelovalo. Kriza demokracije je još uvijek živa i zdrava, na sreću, ali
baš ne utječe na promjenu u politici. Zato je uspješna u promjeni mišljenja,
što god većina ljudi mislila. Svašta se poduzimalo nakon '60-ih kako bi
se promijenila i preboljela ta bolest. Zvala se "vijetnamski sindrom".
Termin "vijetnamski sindrom" se pojavio oko 1970-e i bio je
slučajno definiran. Reaganski intelektualac Norman Podhoretz definirao
ga je kao "bolesne zapreke protiv upotrebe vojne sile". Te bolesne
zapreke protiv nasilja bile su prisutne u velikom dijelu populacije. Ljudi
jednostavno nisu mogli razumjeti zašto bi oni trebali ubijati i mučiti
i bombardirati ljude. Opasno je kada narod postane zanesen tim bolesnim
zaprekama, a to je i Goebbels shvatio, jer onda postoji ograničenje vanjskim
pustolovinama. Bitno je, kako je Washington Post ponosno napisao neki
dan, "uliti u ljude poštovanje prema ratnim vrlinama". To je
važno. Ako želiš nasilno društvo koje koristi silu diljem svijeta kako
bi ostvarilo ciljeve svoje domaće elite, važno je imati pravilnu procjenu
ratnih vrlina bez onih bolesnih zapreka o korištenju sile. To je, znači,
vijetnamski sindrom. Važno ga je svladati.
PREDSTAVA KAO STVARNOST
Također je važno potpuno falsificirati povijest... Ta povijest se pokušala
rekonstruirati nakon Vijetnamskoga rata. Previše ljudi je počelo shvaćati
što se zapravo događa, uključujući vojnike i mlade ljude koji su bili
dio mirovnoga pokreta. To je bilo loše. Zločeste misli su se morale srediti
i morala se nadoknaditi nekakva pamet, a naručito se morala nadoknaditi
spoznaja da je sve što radimo dobro. Ako bombardiramo Južni Vijetnam to
je zato što ga branimo od nekoga. Od Vijetnamaca jer nikog drugog ni nema.
Kennedyevi intelektualci su to zvali "obrana od unutarnje agresije
u Južnome Vijetnamu". Frazu je koristio i Adlai Stevenson. Važno
je da takva slika događaja postane službena i dobro shvaćena slika. I
djelovalo je. Jer imate apsolutnu kontrolu nad medijima i obrazovnim sustavom,
i bez prevelike veze sa stvarnošću. Istina pokopana ispod hrpa i hrpa
laži. S toga stajališta, sve je to bio veliki uspjeh u otklonjavanju prijetnje
demokraciji, postignut u uvjetima slobode, što je jako zanimljivo. To
nije kao totalitarne države koje koriste silu. Ova dostignuća su postignuta
u uvjetima slobode. Ako želimo shvatiti naše društvo moramo razmisliti
o ovim činjenicama. One su bitne za ljude kojima je stalo do toga u kakvome
društvu živimo.
DISIDENTSKA KULTURA
Unatoč svemu ovome, disidentska kultura je još uvijek živa. Proširila
se od 1960-ih. Kao prvo, u '60-ima je bila vrlo spora u svome razvoju.
Nije bilo prosvjeda protiv rata u Indokini sve do godina nakon što je
Amerika počela bombardirati Južni Vijetnam. Taj pokret je bio vrlo malen,
sastojao se uglavnom od studenata i mladih ljudi. Do '70-ih stvari su
se promijenile. Razvili su se važni pokreti... U '80-ima je došlo do još
veće ekspanzije pokreta solidarnosti, a to je nešto novo i važno u povijesti
američkoga, ako ne i svjetskoga, disidentstva. Ljudi u tim pokretima nisu
samo prosvjedovali nego su uključivali i sebe same, često i intimno, u
živote ljudi koji pate. Svašta su od toga naučili i imali vrlo civiliziran
utjecaj na mainstream Ameriku. Sve ovo je napravilo golemu razliku...
Sve su to znakovi civiliziranoga utjecaja, unatoč propagandi, unatoč nastojanjima
da se kontroliraju misli i unatoč proizvodnji pristanka. Bilo kako, ljudi
stječu mogućnost i volju za razmišljanjem. Skepticizam prema moći je u
porastu, a promijenili su se i stavovi prema puno stvari. Sve se dešava
sporo, ali je vidljivo i važno. Drugo je pitanje da li je ono dovoljno
brzo da napravi značajnu promjenu u svijetu... Organizacija ima svoje
posljedice. Shvatite da niste sami. Drugi razmišljaju kao ti. Možeš produbiti
svoje misli i naučiti više o onome u što vjeruješ. Ti pokreti su vrlo
neformalni, nisu kao organizacije gdje postoji članstvo, samo raspoloženje
koje uključuje interakciju među ljudima. Organizacije imaju jedan vrlo
primjetljiv efekt. To je opasnost u demokraciji: ako se organizacije mogu
razviti, ako ljudi više nisu samo priljepljeni za TV, u glavi im se mogu
javiti čudne misli, bolesne zapreke protiv upotrebe vojne sile. To treba
biti svladano, ali nije bilo.
PARADA NEPRIJATELJA
U Americi se trenutno odvija jedan vrlo karakterističan razvoj. Amerika
nije prva država u svijetu koja je to učinila. Domaći socijalni i ekonomski
problemi, zapravo katastrofe, su u porastu.
Moćnici nemaju namjeru ništa učiniti s time. Pogledate li domaće programe
administracija u zadnjih deset godina - ovdje uključujem i demokratsku
opoziciju - nećete uočiti ozbiljne planove za ublažavanje problema zdravstva,
obrazovanja, beskućnika, nezaposlenosti, kriminala, zatvora, propadanja
u gradovima - cijela sfera problema. Svima su vam poznati i pogoršavaju
se... U takvim uvjetima morate skrenuti pažnju zbunjenoga stada, jer ako
oni počnu primjećivati te probleme neće biti dobro, jer oni su ti koji
pate.
Gledanje Superbowla i humorističnih serija možda nije dovoljno. Morate
ih natjerati na strah od neprijatelja. U '30-ima ih je Hitler natjerao
na strah od židova i cigana. Morali ste ih uništiti kako bi se obranili.
Mi isto tako imamo svoje načine. U zadnjih deset godina svaku godinu ili
dvije smišljeno je nekakvo grozno čudovište od kojega se moramo braniti.
Rusi su uvijek bili na raspolaganju. Ali oni kao neprijatelji gube svoju
privlačnost i sve ih je teže gledati kao neprijatelje i zato moramo izmisliti
nove... Svijet će pokoriti međunarodni teroristi, preprodavači droge,
zaluđeni Arapi i Saddam Hussein, novi Hitler. Neprijatelji se moraju neprestano
pojavljivati, jedan za drugim. Preplašiš narod, teroriziraš ih, ulijevaš
im strah u kosti tako da se svi boje putovati i sakriju se. Onda se desi
veličanstvena pobjeda nad Grenadom, Panamom, ili nekom trećom vojskom
trećega svijeta koju smo u stanju pretvoriti u prah prije nego li se potrudimo
pogledati je, a to se upravo dogodilo. Olakšanje. Spasili smo se u zadnji
čas. Ovo je samo jedan od načina kako spriječiti zbunjeno stado da obraća
pozornost na stvarne događaje i kako ih držati po strani i pod kontrolom...
SELEKTIVNA PERCEPCIJA
U svibnju 1987. članovi grupe za ljudska prava iz El Salvadora, koji
su preživjeli - vođe su bili ubijeni - bili su uhapšeni i maltretirani;
uključujući i Herberta Anayu koji je bio direktor. Odvedeni su u zatvor
La Esperanza (nada). U zatvoru su nastavili sa svojim poslom. Bili su
odvjetnici, i nastavili su očitovanja. U zatvoru je bilo 432 zatvorenika.
430 ih je potpisalo iskaze u kojima su pod prisegom opisivali mučenja.
Mučenja strujom i slične okrutnosti, uključujući u jednome slučaju mučenje
koje je počinio sjevernoamerički general u uniformi, koji je opisan u
nekim detaljima. Svjedočenje je bilo eksplicitno i opsežno, vrlo vjerojatno
jedinstveno u detaljnome opisu događaja u sobi za mučenje. Ovaj izvještaj
koji sadrži stošezdeset stranica je bio tajno iznešen iz zatvora zajedno
s videokazetom na kojoj se prikazuje svjedočenje pod prisegom o mučenjima.
Marin County Interfaith Task Force ju je distribuirao. Nacionalni tisak
je odbio pisati o tome događaju. TV postaje su odbile prikazati sadržaj
videokazete. Članak se pojavio jedino u lokalnim novinama okruga Marin
i u San Francisco Examineru, ali čini mi se da je to bilo sve. Nitko drugi
to nije htio. To je bilo doba "nepromišljenih zapadnjačkih intelektualaca"
koji su slavili Josea Napoleona Duartea i Ronalda Reagana. Anayu nitko
nije slavio. Nije dobio počast ni na dan ljudskih prava. Nije imenovan
za ništa. Pustili su ga za vrijeme izmjene zatvorenika i nakon toga je
na njega izvršen atentat, očito od strane snaga sigurnosti koje su bile
potpomognute od SAD-a. Malo se zna o tome događaju. Mediji nikada nisu
upitali da li bi otkrivanje okrutnosti - umjesto zataškavanja - moglo
spasiti njegov život.
U veljači, usred kampanje za bombardiranje, libanonska vlada zatražila
je od Izraela da promotri rezoluciju 425 Vijeća sigurnosti UN-a koja je
tražila od Izraela da se neposredno i bezuvjetno povuće iz Libanona. Rezolucija
je iz ožujka 1978. Nakon toga donesene su još dvije uzastopne rezolucije
koje su zahtijevale neposredno i bezuvjetno povlačenje iz Libanona. Naravno
da Izrael nije promotrio rezolucije jer ih Amerika podupire u okupaciji.
U međuvremenu, južni Libanon je teroriziran. Velike sobe za mučenje u
kojima se odvijaju stravične stvari. Korišten je i kao baza za napadanje
ostalih dijelova Libanona. Tijekom tih trinaest godina Libanon je napadnut,
Beirut bombardiran, oko dvadeset tisuća ljudi ubijeno, oko 80% civila,
bolnice uništene, a teror, pljačke i razbojstva sve prisutniji. Sve je
u najboljemu redu, ipak to Amerika potpomaže. Ovo je samo jedan primjer.
U medijima nije bilo ništa o tome, nije bilo diskusije o tome da li bi
Izrael i SAD trebali promotriti rezoluciju 425 Vijeća sigurnosti UN-a
ili bilo koju drugu rezoluciju... Ovo je samo jedan slučaj. Ima ih gorih.
U indonezijskoj invaziji Timora ubijeno je oko dvjesto tisuća ljudi. Sve
je neznatno naspram ovome. Napad je bio čvrsto potpomognut od Amerike,
i još uvijek traje uz američku diplomatsku i vojnu pomoć...
ZALJEVSKI RAT
Taj događaj nam pokazuje kako djeluje dobar propagandni sustav. Ljudi
povjeruju da upotrebljavamo silu protiv Iraka i Kuvajta zato što iskreno
pazimo na princip da se ilegalna okupacija i kršenje ljudskih prava trebaju
suočiti sa silom. Ne uviđaju što bi značilo primijeniti te principe na
politiku SAD-a. To je spektakularan uspjeh propagande.
Pozabavimo se pitanjem razloga za ratovanjem. Razlozi za rat su ponuđeni.
Jedan od razloga bi bio da agresori ne mogu biti nagrađeni i agresija
mora biti obrnuta brzim posezanjem za nasiljem. To je bio razlog za rat.
Drugog razloga nije bilo. Da li je moguće da je to razlog rata? Da li
SAD podupiru te principe? Da li su se SAD protivile svojoj agresiji na
Panamu i inzistirale na bombardiranju Washingtona kako bi je obrnule?
Kada je 1969. južnoafrička okupacija Namibije proglašena nezakonitom,
da li su SAD stavile sankcije na hranu i lijekove? Da li je došlo do rata?
Da li su bombardirali Capetown? Ne, već je dvadeset godina trajala "tiha
diplomacija". Tih dvadeset godina nije bilo ugodno. Samo za vrijeme
Reaganove i Bushove administracije, Južna Afrika je ubila oko milijun
i pol ljudi u okolnim zemljama. Zaboravite što se događalo u Južnoj Africi
i Namibiji. Nekako naše osjećajne duše nisu postale bešćutne. "Tiha
diplomacija" se nastavila i sve je završilo obilnom nagradom za agresore.
Dobili su glavnu luku u Namibiji i hrpu prednosti u vezi njihovih siguronosnih
problema. Gdje je taj princip koji podupiremo? Nisu nam dali razlog za
odlazak u rat. Niti jedan. Sve razloge za rat koje su nam dali mogao je
opovrgnuti pismeni tinejdžer u roku od dvije minute. To je jedan od pokazatelja
totalitarne države. Trebala bi nas plašiti spoznaja da smo toliko duboko
totalitarni da nas mogu natjerati u rat bez ijednog razloga i da to nitko
čak ni ne primijeti, niti je ikog briga. Zapanjujuća činjenica.
Radi se o tome da je Irak zemlja trećega svijeta s vojskom koja se uglavnom
sastoji od seljaka. Priznalo se da je bilo puno dezinformacija o tvrđavama,
kemijskom oružju, itd. Primijetite da se ovo dogodilo godinu dana nakon
što se ista stvar dogodila Manuelu Noriegi. On je nebitan lopov u usporedbi
s prijateljem Georgea Busha Saddamom Husseinom ili Bushovim prijateljima
u Pekingu ili samim Bushom. U usporedbi s njima, Manuel Noriega je neznatan.
Zao, ali ne i svjetski lopov na kakve smo mi naviknuti. Napravili su od
njega osobu veću od života. Htio nas je uništiti, bio je vođa preprodavača
droge. Trebali smo brzo djelovati i ubiti ga, ubijajući nekoliko stotina
ili tisuća ljudi usput, postaviti na vlast malenu, možda osampostotnu
bijelu oligarhiju, a američke vojne dužnosnike da upravljaju svakim nivoom
političkog sustava. Sve smo to morali napraviti jer smo se morali spasiti
od zvijeri koja bi nas inače uništila. Godinu dana kasnije istu stvar
je napravio Saddam Hussein. Da li je itko to naglasio? Da li je itko naglasio
što se dogodilo i zašto? Morat ćete duboko kopati.
Ovo se bitno ne razlikuje od onoga što je Creel Odbor napravio u 1916.-1917.
kada je unutar šest mjeseci pretvorio miroljubivu populaciju u histerične
divljake koji su imali namjeru uništiti sve njemačko kako bi se spasili
od divljaka koji su belgijskim bebama trgali ruke. Današnje tehnike su
vjerojatno sofisticiranije, imamo televiziju i hrpu novaca koji se ulažu
u nju, ali još uvijek tradicionalne. Mislim da problem nisu samo dezinformacije
i Zaljevska kriza, da se vratim na početak. Problem je puno veći. Da li
mi želimo živjeti u slobodnome društvu ili nečemu što doseže oblik totalitarizma
nametnuga od samoga sebe, sa zbunjenim stadom totalno marginaliziranim
i upućenim nekamo drugdje, prestrašenim, koje viče domoljubne slogane,
bojeći se za svoje živote i dive se vođi koji ih je spasio od uništenja
dok obrazovane mase paradiraju po naredbi, ponavljaju slogane koje moraju
ponavljati, društvo se raspada doma, završavamo kao država koja postaje
plaćeno pojačanje. Nadamo se da će nam drugi platiti da razorimo svijet.
To su dva izbora. I morate se suočiti s njima. Odgovor na to pitanje nalazi
se u ljudima kao što smo ti i ja.
16. lipanj 1993.
» 11.